'Her perakende devi Türkpazarında rol almak ister'

15 Nisan 2008 Salı

Dünyanın en büyük perakendecisi Wal-Mart'ın Direktörü Shewmaker, Türkiye'yi 'her perakendecinin var olmak isteyeceği pazar' olarak niteleyerek, "Kendimizi yalnız satın almayla sınırlamıyoruz" dedi..

Geçen sene 378 milyar dolar ciro elde eden dünyanın en büyük perakendecisi ABD'li Wal-Mart'ın Direktörü Jack Shewmaker, "Türkiye her perakendecinin olmak isteyeceği bir pazar, gerek makroekonomik rakamlar gerekse perakende pazarının rakamları oldukça umut verici" dedi. İspanya'nın Barselona kentinde düzenlenen Dünya Perakende Kongresi'nde SABAH'ın sorularını yanıtlayan Shewmaker, Türkiye pazarına ne zaman girecekleri konusunda kesin bir tarih veremeyeceğini söylerken, Türk perakendesinin sadece rakamları değil, oyuncuları ve derinliğiyle de olgun ve çekici bir pazar olduğunu belirtti. 11 yıl Wal-Mart Yönetim Kurulu üyesi olarak görev yapan, daha sonra direktör olarak atanan Shewmaker, kendilerini sadece satın alma fikriyle sınırlamadıklarını dile getirerek, "Yerel ortaklık ya da başka seçenekler de söz konusu olabilir" değerlendirmesinde bulundu.

'EKİMDE GELECEĞİM'

Bu yıl ekim ayında İstanbul'a geleceğini söyleyen Shewmaker, ziyaretin amacına ilişkin ise "Hem tatil hem de iş olacak" demekle yetindi. Kongre'de Wal-Mart'ın rekabet stratejilerine ilişkin bir konuşma da yapan Shewmaker, "Wal-Mart maalesef rekabeti küçümsüyor, oysa 1992 yılında ölen kurucumuz Sam Walton bunu hiçbir zaman yapmadı" özeleştirisinde bulundu. Karşılarında pek çok tehdidin bulunduğunu vurgulayan Shewmaker, şunları kaydetti: "Tüm dünya büyük bir değişim geçiriyor. Wal-Mart da değişmeli, ancak dünya kadar hızlı değişip değişemediği konusunda şüphelerim var. Biz de dahil tüm perakendeciler büyüme fikrine o kadar çok odaklanıyor ki, temel kriter olan müşteri boyutu gözardı edilebiliniyor. Perakendeciler, durgunluk zamanlarında bile operasyonlarına yatırım yapmalı. Artık bir mağazaya 15 yıl yatırım yapmamak lüksü yok. En az 5 yılda bir adım atmak gerek. Bir segmente fazla odaklanırsanız, başka birini atlarsınız. Maalesef Wal-Mart son yıllarda bu hataya düştü."
WAL-MART'IN kurucusu 1918 doğumlu Sam Walton, Forbes dergisi tarafından 1985, 1986, 1987 ve 1988 yıllarında ABD'nin en zengin adamı seçildi. 1992 yılında serveti bugünün parasıyla 128 milyar dolara denk gelen 58.6 milyar dolar olarak gösterildi. 1989 yılında Walton servetinin kendisi ve 4 çocuğuna ait olduğunun iddia edilmesi üzerine bu unvanını kaybetti.
ABD'lilerin 2008 yılında ilk hedef pazarı Türkiye
300 perakendeciye "2008'de hedef ülke" soruldu. Genel sonuçlardaHindistan ilk sırada yer alırken, ABD'liler arasında Türkiye birinci oldu..
ARALARINDA Sainsbury's, Saks Fifth Ave-nue, Disney Store gibi pek çok perakendecininbulunduğu 300 şirket arasında yapılan araştırma-ya göre, Türkiye '2007'de ilk kez girilen ya da2008'de girilmek istenen' gelişmekte olan pazar-lar arasında 5'inci sırada yer aldı. Toplam 25 bin mağazası bulunan perakende-cilerin orijinlerine göre yapılan sıralamada iseTürkiye ABD'li perakendecilerin en yüksek notverdiği ilk ülke oldu. Dünya sıralamasında ilk sırada Hindistan yeralırken, onu Ukrayna ve Rusya takip etti. OrijiniAsya Pasifik olan perakendecilerin sıralamasınagöre ise Türkiye, Güney Afrika ve Malezya'nınardından 3'üncü sıraya yerleşti. Türkiye, lüks pe-rakendecilerinin sıralamasında da Hindistan veBrezilya'yı izleyerek 3'üncü oldu.
EN AZ REDDEDİLEN 5'İNCİ ÜLKEYİZ
Şirketlerin not verirken en çok kullandığı kri-terler, talep büyüme hızı, tüketim alışkanlıkları,rekabet ortamının varlığı, diğer uluslararası perakendecilerin varlığı oldu. Türki-ye, araştırıldığı halde girilmek istenmeyen ülkelerarasında ise 'en az reddedilen' 5'inci ülke oldu. Gelişmekte olan ülkelere girme kararı alırkenrakiplerin o ülkedeki stratejilerini dikkate alanlarve almayanlar ise aşağı yukarı eşit oranda çıktı.300 perakendecinin yüzde 41'i "Gelişmekte olanbir ülkeye girerken rakibin stratejisinin ne olduğutemeldir" cevabını verirken, yüzde 43'ü ise "Ra-kip takip edilir, ancak son kararı birebir etkile-mez" cevabını verdi.
GAYRİMENKUL KALİTESİ ETKİLİ
"Gayrimenkul olanaklarının kalitesi bir ülke-ye giriş zamanlamanızı etkiler mi?" sorusunu isekatılımcıların yüzde 40'ı "Gelişmekte olan ülkeleriçin büyük oranda gayrimenkulün kalitesi önemli-dir" şeklinde yanıtlarken, yüzde 16'sı ise "Çokönemlidir" fikrini dile getirdi. Bu oranlar gelişmişülkelerde ise sırasıyla yüzde 34 ve 12'ye kadardüştü.Kategorilere göre bakıldığında ise, gıda pera-kendecileri yeni pazarlara girmekte en çekingenkategori çıktı. Bunun nedeni, "Bir pazara girecek-sek orada lider olmamız gerekir" düşüncesi ola-rak gösterildi.
sabah

0 yorum: