Batan Bir Firma Ve Muhteşem Dönüşü

7 Nisan 2008 Pazartesi


2001’de batmaktan kendi adıyla otobüs üretip kurtulan Temsa, bugün 750 milyon dolarlık markaya dönüştü.
Temsa Genel Müdürü Mehmet Buldurgan, 3 yılda 180 milyon dolar yatırımla fabrika sayılarını 3’e çıkardıklarını belirterek, "4 yılda ciromuzu 2 milyar YTL’ye çıkarıp, tüm ticari araç sınıfında kendi markamızla yer alacağız" dedi
.
SABANCI Holding bünyesinde 40 yıl önce Termo Mekanik Sanayi A.Ş. ismiyle kurulan, 1984 yılında Japon Mitsubishi ile imzalanan distribütörlük ve üretim lisansı anlaşmalarıyla otomotiv sektörüne adım atan Temsa, 2001 yılında krizle birlikte batmaktan kendi markasını yaratarak kurtuldu. Temsa Genel Müdürü Mehmet Buldurgan, "2001 yılında toplam otobüs satışlarımız 300’den 20’ye düşünce, ya tamam ya devam dememiz gerekiyordu. Sabancı Holding yönetimine krizden çıkış olarak, ’Kendi markamızla yurtdışına otobüs ihraç edelim’ önerisinde bulundum. Başka bir seçenek olmadığı için çok gönülsüzce onayladılar. Aradan geçen 7 yılda biri Mısır’da 3 fabrikamız ve dünyaya açılmış 750 milyon dolar değerinde Temsa markamız var" diye konuştu. Son 3 yılda yaptıkları yatırımın 180 milyon doları aştığını belirten Buldurgan, 1 milyar YTL olan cirolarını 4 yıl içinde 2 milyar YTL’ye çıkartıp, tüm ticari araç sınıfında kendi markalarıyla yer alacaklarını söyledi.
MARKA İÇİN YOLA ÇIKMADIK: 2001 yılına kadar Mitsubishi lisansıyla tek bir model otobüs ve midibüs ürettiklerini söyleyen Buldurgan, bugün Temsa markasıyla bu sayının 16’ya yükseldiğini belirtti. 1999’da Temsa’ya Genel Müdür olan Buldurgan, 2001 yılında ekonomik krizle birlikte batma noktasına geldiklerini hatırlatarak, şöyle konuştu: "Biz aslında marka olmak amacıyla yola çıkmadık. Krizden çıkış yolu arıyorduk. Bunun içinde Mitsubishi’den öğrendiklerimizle Temsa markalı otobüs üretip, ihraç etmeye başladık. Önce Mitsubishi markasıyla ihracat yapalım dedik ama Mitsubishi ürettiğimiz otobüsün yüzünün farklı olduğunu görünce kendi logolarını kullanmamızı istemedi. Bu açıkçası bizimde işimize geldi ve Temsa markasıyla ihracata başladık. Fransa’da Mercedes’in bayilikten çıkardığı bir kişiyle anlaşıp ilk bayiliğimizi verdik. 2002’de Fransa’ya 200 otobüs satarak, şirketi dipten çıkardık."
MARKA DEĞERİNİ YÜKSELTTİK: 7 yıl gibi kısa bir sürede 1 milyar YTL’lik ciroyu aştıklarını ve hedeflerinin 4 yılda bunu yüzde 100 artırmak olduğunu kaydeden Buldurgan, "Açıkçası ben 1 milyar YTL’yi önce 1 milyar dolara 4 yıl içinde de 1 milyar Euro’ya çıkarmak istiyorum" dedi. Temsa’nın değerinin halka açık olmadıkları için tam olarak bilinmediğini söyleyen Buldurgan, Mali İşler ve Finansman Direktörü İsmail Gürleyik’in halka açıkmışlar gibi bunu araştırma şirketlerine çıkarttırdığını söyledi. Buldurgan, "Adapazarı’ndaki fabrika hariç Temsa’nın 7 yılda 750 milyon dolarlık bir marka değerine sahip olduğu belirlendi" dedi.
OTOMOBİL SİSTEMİ UYGULUYORUZ: Buldurgan, Temsa’nın kısa sürede bu başarıya ulaşmasında üretim stratejilerinin büyük önemi olduğunu belirterek, şunları söyledi: "Üretimde otomobil sistemini ticaride uyguluyoruz. Araştırma, geliştirme ve tasarıma ağırlık veriyoruz. Pazarlama, satış yoğunlaştığımız diğer önemli alan. Yan sanayi şirketlerini Adana’da kendi bünyemiz içine aldık. Yani fabrikanın içinde 16 ayrı fabrika var gibi. Bu bize hız kazandırıyor."
Adapazarı’nda kamyonun hem önü hem arkasını üreteceğiz
ADANA fabrikalarının Temsa’nın Avrupa’ya ve iç pazara otobüs-midibüs üreten kalite üssü olduğunu kaydeden Mehmet Buldurgan, "Bu fabrikamızda, yılda 1000 otobüs, 2 bin midibüs ve 7 bin 500 kamyonet üretiliyor. Şimdi kamyoneti Adapazarı’nda kuracağımız yeni fabrikaya taşıyoruz. Pilsa’nın Adapazarı’ndaki eski fabrikası bizim kamyon ve kamyonet üretim üssümüz olacak" dedi. 2 yıldır kamyon üretimi konusunda ortak arayışında olan Temsa, yeni fabrikayla birlikte bunu hızlandırıyor. Buldurgan, "Kamyon ürettiğimiz zaman bunu otobüs gibi dünyaya açmak istemiyoruz. Kamyon üretiminde önce iç pazar sonra da çevre ülkelerle sınırlı kalacağız. Kamyonun hem önünü hem de arkasını üreteceğiz. Kamyonun önünü ve arkasını aynı yerde birleştiren ilk marka olacağız. Kamyonun dışında arkası olan treyleri de Adapazarı’nda üreteceğiz ve bu alanda da ortak arayışlarımız sürüyor" diye konuştu.
Hindistan Rusya ve Çin’de üretim için yer bakıyoruz
14 ay gibi rekor bir sürede tamamladıkları Mısır fabrikalarından Körfez ülkeleri, Ortadoğu ve Afrika’ya ihracat yapacaklarını söyleyen Mehmet Buldurgan, şunları söyledi: "Yılda 500 otobüs ve 500 midibüs üreten Mısır fabrikamızın ardından otobüste dünyada büyük oyuncu olmak için yeni ülke arayışlarımızı sürdürüyoruz. Şu anda Hindistan, Çin ve Rusya’da otobüs üretimi için yer bakıyoruz. Bu 3 ülkenin de büyük nüfusu ve potansiyeli var. Kısa zamanda bu ülkelerden birinde veya daha fazlasında fabrika kurup üretime başlarız."
Temsa dünyanın ilk gece görüşlü otobüsünü üretti
ADANA’daki fabrika gezisi sırasında Temsa Otobüs-Midibüs Satış ve Pazarlama Direktörü Ayhan Dayoğlu, bir çok ilklere imza attıklarını belirterek, "Sadece otobüslerin sergilendiği dünyanın tek showroom Adana’da bulunuyor. Türkiye ve dünyadan müşterilerimiz buraya gelip tüm araçları görüp test etme imkanına sahip" dedi. Nisan sonunda İstanbul’da gerçekleşecek otobüs fuarı ’Busworld’de Temsa’nın dünyada bir başka ilke imza atacağını kaydeden Dayoğlu, "Fuarda sergileyeceğimiz şehirlerarası otobüsümüz Diamond De Luxe VIP dünyada gece görüş sistemine sahip ilk otobüs olacak. Bu aracımız sadece bu özelliği ile değil, şoförü uyaran yan ve arka sensörleriyle de bir ilk olacak. Bugün lüks otomobillerde gördüğümüz bu özellikler ilk kez bir otobüste yer alıyor. Hem de konpsept değil. İstenildiği takdirde üretime hazır" diye konuştu. Dayoğlu, Havaş’tan sonra THY’ye de midibüs verdiklerini belirterek, "THY bundan sonra VIP müşterilerini havalimanı içinde Temsa Metropol’le taşıyacak. THY için özel olarak geliştirdiğimiz Metropol’den ilk etapta 6 tane verdik. Bu sayı artacak" dedi.

0 yorum: