Türkiye'nin Dev Markaları Ve Öyküleri Anlatılacak

18 Mart 2008 Salı

Türkiye sanayiine yön veren markaların öyküleri yurtdışına taşınıyor. Reklamcılık Derneği ve Reklamcılık Vakfı'nca hazırlanan Türk Markaları Ansiklopedisi'nden (TM) uyarlanacak seçki, eylülden itibaren dünyanın en önemli reklamcılık ağı World Advertising Research Center'da (WARC) yayımlanacak. İlk aşamada Vakko, Hacı Şakir, Garanti, Yapı Kredi, Akbank, Kale Seramik'in onay verdiği marka öykülerinin 10'a ulaşması bekleniyor.
Dünyada 30 bin reklamcı ve akademisyeni internette buluşturan, sektörle ilgili 45 bine yakın makalenin bulunduğu WARC'de, en az 10 Türk markasının öyküsü İngilizce olarak yer alacak. Ansiklopediyi kaleme alan Elizi İletişim Danışmanlık'ın sahibi Nükhet Vardar, projenin WARC yetkililerince heyecanla karşılandığını belirterek "Bu kapasitedeki bir projenin daha önce yapılmamış olması ve hacmi etkileyici geldi. Ayrıca, dünyaya kafa tutan Türk markaları da ilgilerini çekti" diyor. WARC ile 5 yıllık lisans anlaşması imzaladıklarını anlatan Vardar, en az 10 Türk markasının TM'de yer aldığı şekliyle eylülden sonra sitede yayımlanmaya başlayacağını belirtiyor. Vardar "Yayın için onay verecek markalar kendilerini yurtdışında tanıtacakları gibi Türkiye'nin de yerini ortaya koymuş olacaklar" diye konuşuyor.

Yıldızların parladığı an

Ayrıca ilk cildi Ocak 2007'de yayımlanan TM Ansiklopedisi'nin 12 markayı içeren 2. cildi de temmuzda çıkacak. Böylece 1. cilteki 13 markaya, Ülker, Altınyıldız, Demirdöküm, Arçelik, Arko, İstikbal, YKM, Kale Seramik, Vitra, Aygaz, Eti ve Mudo da eklenecek. 2010'da 4 cilde ulaşarak tamamlanması beklenen ansiklopedide, 70 Türk markası yer alacak.
Türkiye'nin markalaşma ve pazarlama serüvenini ortaya koyan ansiklopedi her markanın yıldızının parladığı anları tekrar ortaya koyuyor.
Vardar, her markanın kendine özgü bir hikâyesi olduğunu vurgularken "Kimisinde halkla ilişkilerin kimisinde ambalajın önemi ortaya çıkıyor" diyor. Tek ortak nokta ise pazarlama sürecinde yurtdışına paralel olarak izlenen yollar. "Sermaye yapısından pazarlamaya kadar, bir marka yaratacaksanız bir şeyleri iddia etmeniz, üzerinde inatla durmanız lazım. Problemler farklı olsa da bunların karşısındaki duruş çok benzer" diyen Vardar, ansiklopedinin tarih bilgisinden çok, bugüne uygulanabilecek stratejileri gösterdiğini söylüyor.
Markalarının dönüm noktaları

Mudo:
Renkli tişört modasını başlattı

Kurulduğu 1964'ten bugüne kadar her adımında yenilikçiliği arayan Mudo, pazara girdiği anda dünya gençliğinin trendini Türkiye'ye taşıdı. Fransa'dan yola çıkarak Türk gençliği için birçok yenilikçi ürünü piyasaya süren Mudo'nun kurucusu Mustafa Taviloğlu, o zamana kadar sadece beyaz fanila giyen gençlere ilk baskılı ve desenli tişörtleri de tanıtan isim oldu. Beyaz fanilaları alıp boyatan, üzerine de baskı yaptıran Taviloğlu, pazarın yapısını kökten değiştirdi. Mudo, bugün son reklam kampanyasında bile aynı yenlikçilik ruhunu taşıyor.

Vitra:
Geçmişi sahiplendi, Almanya'da tutundu

Vitra markasını yaratan dönüm noktası banyo kültürünü sahiplenerek tasarıma yönelmesi. 1980'lerden sonra ihracata yönelen markanın o dönemde önündeki en büyük engel bir Türk markası olarak kendini Almanya'da ispat etmesi. Türkiye'de üretilen bir ürünün Alman standartlarını yakalamasının çok zor olduğu bu dönemde Vitra, pazara seramik kültürünün bu topraklara ait olduğu iddiasıyla giriyor. Banyo kültürünü de aynı şekilde sahiplenen Vitra, hem Avrupa'da farklılaşmak hem de Türklüğü vurgulamak için Osmanlı'dan gelen kültürel hazineyi markaya yüklüyor.

YKM:
Perakendeciliğe taksitli satış
YKM'nin kurucusu Nuri Güven, 1957'de Türkiye'de ilk çok katlı mağazasını açana kadar daha önce farklı markalar altında hazırgiyim ve kumaşta yeterince tecrübe edinir. Karamürsel Mağazası'nı satın aldığında da Güven, markanın kaderini belirleyecek bir karar alır ve mağazanın adını değiştirmeden sadece bir "Yeni" kelimesini ekleyip yola devam eder. Markanın adı ve taşıdığı önemi ortaya koyan bu tutumuyla Güven, kısa sürede tutunur ve Anadolu'ya açılır. Güven, daha sonra mağazanın kaderini ikinci kez değiştirir ve memurlarla askerlerin kısıtlı gelirlerine karşın iyi giyinme isteğine taksitli satış çözümünü getirir.

İstikbal:
Marangoz atölyesinden çıkan dev
50 metrekarelik bir marangoz atölyesinden yola çıkan İstikbal Mobilya'yı bugün 6500 metrekarelik tesislere taşıyan yapının temellerinde inanç ve sebat yatıyor. 1970'lerde yaylı kanepeye geçerek bu konuda bir devrim yarattı ve teknolojiyi kendi ürünlerine taşıdı. Hemen ardından yeni küçük konut tipleri için çekyat modeli kanepeleri üretmeye başlayan İstikbal, marka gücünü doğu bölgelerinde kazandı. Markasını sağlamlaştırmadan Batı'ya gelip hüsrana uğramaktan kaçınan İstikbal, doğuda tanınan bir marka olduğu 1991'e kadar Marmara'ya adım atmadı.

Arko:
Erkekle kadını buluşturdu

1927'de Erzurum'da sabun üretimiyle işe başlayan Evyap Ailesi, İstanbul'a geldikleri zaman Arisin adlı bir tıraş kremi markası alır. Ama ithalatın yapılamadığı o dönem Türkiye'sinde Arisin'in tüm girdileri yurtdışına dayanmaktadır. Bunun üzerine Evyap, markayı zedelemeden yeni bir isimle yola devam eder. Arko pazarda o kadar çok tutulur ki ithalat sorunları bittikten sonra Arisin'i piyasaya yeniden sürmek isteseler de başarılı olamazlar. Bunun üzerine Arko tıraş kreminden el kremine geçer ve kadın erkek ürünlerini tek marka altında toplar. Bu noktada yapılan iletişim çalışmaları tüketicinin aklında bir karışıklık oluşmasına da izin vermez. Bu cesaret gereken kararın dünyada da neredeyse örneği yok.

Arçelik:
Üretim sıkıntısını pazar payına çevirdi
1955'te kurulan Arçelik'in öyküsü Türk sanayiinin gelişimini de yansıtıyor. Üretim konusunda sıkıntı yaşayan Türk sanayii gibi Arçelik de hammadde ve ithalat sıkıntısıyla yüzleşiyor. Bu süreçte takas yolunu bile deneyen marka inatla pazara tutunuyor. Pazardaki boşluk da üretilenin anında tüketilmesini sağladığı için Arçelik yerini sağlamlaştırıyor. Daha sonra satışın yolu açılıp rekabet artınca Arçelik markalaşma çalışmalarına ağırlık veriyor. Yürüttüğü pazarlama çalışmaları, yenilikçi yaklaşımıyla Arçelik sadece Türkiye'de değil tüm dünyada tanınan bir marka haline geliyor.
referans

0 yorum: