Thomas L. FRIEDMAN
The New York Times Gazetesi Yazarı
İşte size küçük bir bilmece: Tahmin edelim bakalım, Forbes dergisine göre 1.43 milyar dolara sahip olan Çin’in en zengin yedinci adamı kim?
Cevap: Shi Zhengrong. Şimdi onun ne iş yaptığını tahmin edin. Emlak? Hayır. Bankacılık? Hayır. İmalat? Hayır. İnşaat? Hayır.
Bay Shi, Çin’in önde gelen silikonlu fotovoltaik güneş pili üreticisi. Bu pil, güneş ışığını elektriğe dönüştürüyor. Evet, Çin’in en zengin yedinci adamı çevreci bir girişimci! Oysa böyle bir hikaye sadece Amerika’da olabilirdi.
Bay Shi de benim gibi, rüzgar, güneş, ve biyo-yakıt bazlı yenilenebilir temiz enerji üretiminin 21. Yüzyıl’da en hızlı büyüme kaydedecek sanayi alanı olduğunu düşünüyor ve Çin’i ve Sunteck Power Holdings adlı şirketini bu alanın lideri haline getirmek istiyor. Sadece 43 yaşında ve enerji dolu bu insan, Çin’in bir zamanlar spor ayakkabı üretiminde yaptığını solar enerji alanında başarmak istiyor: maliyetleri aşağı çek, bugün solar panel satın almaya gücü yetmeyen milyonlarca insan bunu satın alacak hale gelsin.
Temiz Enerji Üretimi ŞartBir çevreci olarak ona iyi şanslar diliyorum. Ama bir Amerikalı olarak, eğer kendi temiz enerjimizi geliştirmek için bir şeyler yapmaya başlamazsak, yeşil-endüstri devrimini kaçıracağımıza üzülüyorum. Bugün melez otomobillerimizin çoğu Japonya’dan ithal ediliyor. Yarın, eğer Bay Shi başarılı olursa, solar panellerimizin çoğu Çin’den gelecek.
Bay Shi Çin’in yakında yeşil yola girmek zorunda olduğunu biliyor. Ülkenin nehirleri ve havası öylesine kirlendi ki, zaten başka çareleri kalmadı. Gerçekten de, Şangay’da, 66’ıncı kattaki ofisinde Bay Shi ile sohbet ederken, hava o kadar kirliydi ki, caddenin hemen öte yanındaki koskoca gökdelenleri görmek çok zordu.
Heyhat, Amerika hala yeşil yol’a girip girmemek gibi bir seçime sahip olduğunu düşünüyor. Dolayısıyla, Çin yeşil-endüstri yoluna girmeye zorlanırken, ABD’li şirketler bu yolu tercih edebilir de etmeyebilir de. Onların bu tercihi, eyaletlerin, veya Washington’ın, enerji üreticilerini yenilenebilir kaynaklardan enerji sağlamaya zorlamasına bağlı olacak.
Beyni işlemeyen Amerika’daki Kongre, yıllardan beri, enerji üreten şirketlere ve imalatçılara sıkı bir etkin-enerji standardı düzenlemesi getirmemeyi onlara yardım etmek sandı. Gerçek şu ki, Kongre onlara intihar etmelerinde yardımcı oluyordu. Yine Kongre’nin, aptalca bir kararla, ABD otomobil üreticilerine yüksek kilometre standartlarına ilişkin bir düzenleme empoze etmemesi, Detroit’in dünya piyasalarının gerisine düşerek neredeyse iflas etmesine neden oluyordu. Çin, daha şimdiden, kendi otomobillerine ilişkin olarak bizden daha ileri yüksek kilometre standartlarına sahip.
Bay shi, şirketi Suntech’i, 1992 yılında Avustralya’da mühendislik doktorasını aldıktan sonra kurmuş. The Wall Street Journal’da geçenlerde yayınlanan biyografisinde, Suntech’in, “Birinci Dünya teknolojisi ile gelişmekte olan ülke fiyatlarını,” birleştirdiği yazılmıştı. Şirket bunu o kadar büyük bir etkinlikle başarıyor ki, Japonya’nın Sharp ve Kyocera şirketleri ve British Petroleum ile birlikte dünyanın ilk dört solar üretim firması arasına giriyor.
Bay Shi’nin bana açıkladığı anahtar unsur, solar modülleri üretirken ve kırılgan silikon ile uğraşırken, yüksek-teknoloji ürünü makinalar yerine maliyeti düşük Çin emeği kullanmak ve kendi bölgelerinde de şirket açsın diye yanıp tutuşan Çin eyaletlerinden sağlanan sübvansiyonlar.
Bugünlerde, imalatının yüzde 90’ı dışarıya gidiyor. Ancak, Bay shi fiyatları aşağıya çekerek, Çin pazarını açabilirse, işin çapı daha da büyüyecek ve solar panellerin fiyatı daha da düşecek. Daha şimdiden New York Borsası’nda kote edilen Suntech’in kurucusu Bay Shi şöyle diyor: “Eğer Çin’deki pazarı açabilirsek, maliyetlerde lider olacağımıza inanıyorum. Şu anda watt başına 4 dolar maliyetimiz var. Bundan 10 yıl sonra, watt başına maliyeti 2 dolara düşüreceğime eminim.”
Cevap: Shi Zhengrong. Şimdi onun ne iş yaptığını tahmin edin. Emlak? Hayır. Bankacılık? Hayır. İmalat? Hayır. İnşaat? Hayır.
Bay Shi, Çin’in önde gelen silikonlu fotovoltaik güneş pili üreticisi. Bu pil, güneş ışığını elektriğe dönüştürüyor. Evet, Çin’in en zengin yedinci adamı çevreci bir girişimci! Oysa böyle bir hikaye sadece Amerika’da olabilirdi.
Bay Shi de benim gibi, rüzgar, güneş, ve biyo-yakıt bazlı yenilenebilir temiz enerji üretiminin 21. Yüzyıl’da en hızlı büyüme kaydedecek sanayi alanı olduğunu düşünüyor ve Çin’i ve Sunteck Power Holdings adlı şirketini bu alanın lideri haline getirmek istiyor. Sadece 43 yaşında ve enerji dolu bu insan, Çin’in bir zamanlar spor ayakkabı üretiminde yaptığını solar enerji alanında başarmak istiyor: maliyetleri aşağı çek, bugün solar panel satın almaya gücü yetmeyen milyonlarca insan bunu satın alacak hale gelsin.
Temiz Enerji Üretimi ŞartBir çevreci olarak ona iyi şanslar diliyorum. Ama bir Amerikalı olarak, eğer kendi temiz enerjimizi geliştirmek için bir şeyler yapmaya başlamazsak, yeşil-endüstri devrimini kaçıracağımıza üzülüyorum. Bugün melez otomobillerimizin çoğu Japonya’dan ithal ediliyor. Yarın, eğer Bay Shi başarılı olursa, solar panellerimizin çoğu Çin’den gelecek.
Bay Shi Çin’in yakında yeşil yola girmek zorunda olduğunu biliyor. Ülkenin nehirleri ve havası öylesine kirlendi ki, zaten başka çareleri kalmadı. Gerçekten de, Şangay’da, 66’ıncı kattaki ofisinde Bay Shi ile sohbet ederken, hava o kadar kirliydi ki, caddenin hemen öte yanındaki koskoca gökdelenleri görmek çok zordu.
Heyhat, Amerika hala yeşil yol’a girip girmemek gibi bir seçime sahip olduğunu düşünüyor. Dolayısıyla, Çin yeşil-endüstri yoluna girmeye zorlanırken, ABD’li şirketler bu yolu tercih edebilir de etmeyebilir de. Onların bu tercihi, eyaletlerin, veya Washington’ın, enerji üreticilerini yenilenebilir kaynaklardan enerji sağlamaya zorlamasına bağlı olacak.
Beyni işlemeyen Amerika’daki Kongre, yıllardan beri, enerji üreten şirketlere ve imalatçılara sıkı bir etkin-enerji standardı düzenlemesi getirmemeyi onlara yardım etmek sandı. Gerçek şu ki, Kongre onlara intihar etmelerinde yardımcı oluyordu. Yine Kongre’nin, aptalca bir kararla, ABD otomobil üreticilerine yüksek kilometre standartlarına ilişkin bir düzenleme empoze etmemesi, Detroit’in dünya piyasalarının gerisine düşerek neredeyse iflas etmesine neden oluyordu. Çin, daha şimdiden, kendi otomobillerine ilişkin olarak bizden daha ileri yüksek kilometre standartlarına sahip.
Bay shi, şirketi Suntech’i, 1992 yılında Avustralya’da mühendislik doktorasını aldıktan sonra kurmuş. The Wall Street Journal’da geçenlerde yayınlanan biyografisinde, Suntech’in, “Birinci Dünya teknolojisi ile gelişmekte olan ülke fiyatlarını,” birleştirdiği yazılmıştı. Şirket bunu o kadar büyük bir etkinlikle başarıyor ki, Japonya’nın Sharp ve Kyocera şirketleri ve British Petroleum ile birlikte dünyanın ilk dört solar üretim firması arasına giriyor.
Bay Shi’nin bana açıkladığı anahtar unsur, solar modülleri üretirken ve kırılgan silikon ile uğraşırken, yüksek-teknoloji ürünü makinalar yerine maliyeti düşük Çin emeği kullanmak ve kendi bölgelerinde de şirket açsın diye yanıp tutuşan Çin eyaletlerinden sağlanan sübvansiyonlar.
Bugünlerde, imalatının yüzde 90’ı dışarıya gidiyor. Ancak, Bay shi fiyatları aşağıya çekerek, Çin pazarını açabilirse, işin çapı daha da büyüyecek ve solar panellerin fiyatı daha da düşecek. Daha şimdiden New York Borsası’nda kote edilen Suntech’in kurucusu Bay Shi şöyle diyor: “Eğer Çin’deki pazarı açabilirsek, maliyetlerde lider olacağımıza inanıyorum. Şu anda watt başına 4 dolar maliyetimiz var. Bundan 10 yıl sonra, watt başına maliyeti 2 dolara düşüreceğime eminim.”
Kaynak:Referans Gazetesi
kobifinans
0 yorum:
Yorum Gönder