ABD ve Avrupa simidi 'pretzel' Türkiye pazarında

16 Mayıs 2008 Cuma


Ortadoğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) mezunu Atakan Özbek ve amcası Ünal Özbek 500'lerin sonunda İtalya'da bir keşişin artan hamurlardan yaptığı şekillerle ortaya çıkan ve ABD'ye kadar ulaşan pretzeli Türkiye'ye getirdi. ABD ve Avrupa'nın en çok tüketilen fast-food ürünlerinden biri olan pretzeli Türk damak tadına göre yeniden tasarlayan amca yeğen, Pretzebella markası ile ilk şubelerini Cevahir Alışveriş Merkezi'nde açtı. Deniz tuzlusundan pudra şekerlisine kadar 18 çeşit pretzel ürettiklerini belirten Gourmet Factory Gıda Sanayi Ortağı Ünal Özbek, kısa sürede günde 100-200 adetlik satış rakamlarına ulaştıklarını söylüyor. Pretzellerin satış fiyatının 1.5 ile 3.5 YTL arasında olduğunu kaydeden Özbek, "Hedefimiz kısa sürede pretzelin ününü Türkiye çapında duyurmak ve yeni şubeler açmak" diyor.

Çeşitler 1 yılda hazırlandı

15 yılı aşkın süredir ABD'de süpermarket işletmeciliği yapan Ünal Özbek, ODTÜ'den mühendis olarak mezun olduktan sonra ABD'ye master yapmaya gelen yeğeni Atakan Özbek ile birlikte gıda sektöründe şansını denemeye karar veriyor ve Amerikalıların çok sevdiği pretzeli Türkiye'ye getirme kararı alıyor. Özbek, işi öğrenmek için de çok ünlü bir pretzel zincirinde işe giriyor. Hazırlıklar bununla da bitmiyor. ABD'lilerin damak zevkine uygun olarak yapılan pretzel'ler yerine Türk damak zevkine uygun pretzel geliştirmeyi kafasına koyan amca ve yeğen, bir yıl boyunca Türklere hitap edecek formül üzerinde çalışıyor. Toplam 150 bin YTL sermaye ile kurulan Gourmet Factory'nin çatısı altındaki Pretzebella markası 2 ay önce İstanbul'da Cevahir'de Türk tüketicinin karşısına çıktı. Ünal Özbek, 5 farklı sos ve 18 çeşit pretzel'den oluşan menülerini aromalı çaylar ve tatlılarla zenginleştirdiklerini belirterek, "Pretzel ABD'de margarin ve mısır şurubu gibi maddelerle yapılıyor. Amerikan ya da Alman pretzelinin Türkiye'de gideceğine inanmadık. Biz tüm ürünlerde deniz tuzu ve özel bir sızma zeytinyağı kullanıyoruz. Normalde pretzel'in 7-8 çeşidi varken biz 18 çeşit pretzel yarattık. Çok fazla komplike olmadan, tatların özüne sadık kalarak, yalnızca sağlıklı ve taze ürünlerin kullanıldığı pretzel üretiyoruz" diyor.

Franchise ile büyüyecek

ABD'nin en bilinen pretzel zincirlerinden franchise bayiliği almak yerine zor yolu seçtiklerini ve kendi markalarını yaratmaya çalıştıklarını anlatan Özbek, marka tescilini almak için Türk Standartları Enstitüsü'ne (TSE) başvurduklarını söylüyor: "Amacımız çok kanallı büyümek. Hem franchise modeli ile hem de ürünümüzü toptan satarak büyümek istiyoruz. Bir ortaklık kurarak da Türkiye genelinde yaygınlaşabiliriz. Çok fazla franchise talebi alıyoruz, 8 metrekareden 16 metrekareye kadar her yerde pretzel satılması mümkün. Kendi mağazalarımızı da 3 büyük şehirde açacağız. Soslarımızı üniversite kampusleri, hastaneler, sinemalarda ve hipermarketlerde satmayı hedefliyoruz. Tatlı ürünlerimizi ise hamur halinde paketleyip satacağız. Sadece fırında pişirerek el yapımı kek yapmak mümkün olacak."

ABD'li pretzel'in yıllık satışı 300 milyon dolar

Pretzel, 500'lü yılların sonunda İtalya'da bir keşişin artan hamurlardan yaptığı şekillerle ortaya çıktı. Barış işaretini andıran pudra şekerli pretzeller, önceleri manastırda dualarını ezberleyen çocuklara ödül olarak verilirdi. İlerleyen zamanda Almanya ve Avusturya'da da yaygınlaşan pretzelin ünü Amerika'ya kadar ulaştı. ABD şu anda pertzelin en çok tüketildiği ülkelerden biri. Amerikalı pretzel zinciri Auntle Anne's'in 2007 satışlarının 300 milyon dolar olması bunun bir göstergesi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) mezunu Atakan Özbek ve amcası Ünal Özbek 500'lerin sonunda İtalya'da bir keşişin artan hamurlardan yaptığı şekille... ( KB)

0 yorum: