Sözsüz Satış Devri

17 Mart 2008 Pazartesi

Vitrin tasarımı, adı üstünde, mağazaların vitrinlerinin doğru şekilde tasarlanması demek. Perakende tasarım ise ürünün tasarlanması ve seçiminden başlayarak, mağaza içindeki 5 duyuya hitap eden her şeyin; ürünün, vitrinin, ambalajın, sesin, kokunun, hatta çalışanların duruşunun tasarlanması demek. İşte 30 Nisan’da İstanbul’da yapılacak "Perakende ve Görsel Yönetim" konferansında bu konu anlatılacak. "Sözsüz satış" olarak da adlandırılan bu kavramı, konferansı düzenleyenlerle konuştuk.
Konferansın kendisi de bir ürün gibi tasarlanıyor"Perakende ve Görsel Yönetim" konferansının konsept koordinatörlüğünü moda tasarımcısı Özlem Süer yapıyor. Süer, bu uygulamanın nedenini "projenin tasarım odaklılığı"yla açıklıyor: "Vitrini, ürünün son noktada tüketiciyle buluştuğu son derece değerli sahne olarak görüyorum. Ama diğer kısımlar da en az vitrin kadar önemli. Tasarım aşamasından başlayarak ürün, mağaza içindeki ışık, ses düzeni, seçilen müziğin ürünle ilişkisi, satış elemanlarının duruşu ve davranış şekilleri, satın alınıp paketlenen ürünün eve götürülürken alıcısına nasıl bir duygu verdiği, bunların hepsi bir bütün olarak ele alınmalı. Bu bakış açısını konferansa da uyarlıyoruz. Konferansa katılacak konuşmacıların seçiminden, konferansın konseptinin belirlenip tasarlanmasına, mekanda bu etkilerin kendini hissettiriyor olmasına, sunumların bu duyguda yapılmasına kadar, her detayı bütünün parçası olarak ele alıyoruz. Konferansın kendisini de bir ürün gibi tasarlıyoruz."
"Bizde perakende tasarımı denince vitrin anlaşılıyor. Halbuki öyle değil. Perakende tasarımı mağazada 5 duyuya hitap eden her şeyin; ürünün, ambalajın, mağazanın, vitrinin, markanın internet sitesinin, hatta mağazada çalışan kişilerin doğru tasarlanması demek." 30 Nisan’da yapılacak "Perakende ve Görsel Yönetim" konferansını düzenleyen Odak Eğitim ve Danışmanlık’ın kurucusu Semra Sevinç böyle söylüyor. "Perakende tasarımı"nın, tüketicinin en değerli varlığın zaman olduğu günümüz koşullarında perakendede rekabetin ilk koşulu olduğunu anlatıyor: "Perakende ve mağazacılık çok hızlı gelişiyor. Türkiye’de sektörün büyüklüğü 150 milyar doları geçiyor. Bugün, dünyadaki tüm güçlü markaların ülkemize geldiği dönemi yaşıyoruz. Hem yerli, hem de uluslararası markaların yer aldığı pazarda başarının şartı görsel yönetimde güçlü olmak. Çünkü artık günümüz tüketicisinin en önemli varlığı zamanı. Tüketici, önünden hızla geçerken gördüğü vitrinin etkisiyle mağazadan içeri girer. İçeride zamanının fazla alınmamasını bekler. Perakende tasarımını iyi organize ederseniz, müşterinin aradığı ürünü bulmasını sağlar, onu mağaza içinde istediğiniz tarafa yönlendirebilir, hatta istediğiniz ürünü satın almasını sağlayabilirsiniz."
Sevinç, görsel yönetim kapsamında yapılanların tümünü geniş çerçevede "sözsüz satış" olarak adlandırıyor. Hiç reklam yapmayan, sadece devasa mağazalarını ve insanların ellerinde taşıdıkları poşetlerini reklam unsuru olarak kullanan markaların da bu kapsamda olduğunu anlatıyor. Dünyanın üçüncü büyük perakendecisi olan, ABD’deki yapı marketi Home Depot’un yaptığı bir araştırmaya göre müşterinin satın alma kararını belirleyen unsurların başında yüzde 38’le görsel düzenlemenin yer aldığını söylüyor. Onu yüzde 22’yle ürün çeşidi, fiyat ve kalite, yüzde 13’le satış elemanının etkisi, yüzde 10’la hızlı kasa hizmeti takip ediyor.


DÜNYADAN ÖNEMLİ KONUŞMACILAR

30 Nisan’da Swissotel İstanbul’da yapılacak "Perakende ve Görsel Yönetim" konferansında, görsel yönetimin unsurları ele alınacak. Perakende yöneticileri, pazarlama yöneticileri, mimarlar, ürün tasarımcıları ve perakende tasarımı konusunda perakendecilere destek veren tüm tedarikçilerin katılmasının beklendiği konferansta, dünyadaki gelişmeler anlatılacak. Mimarlık eğitimi alan, 35 yıldır moda dergisi editörü, tasarımcı ve marka danışmanı olarak çalışan Barbara Nerozzi "Marka, perakende, moda ve görselliğin gücü" başlıklı sunumunda konsept mağaza yaratımında içerik ve operasyonlar, perakende görsel yönetiminde uluslararası trendler, perakende tasarımında marka kimliğine uygun görsel yaklaşımlar ve gelecek için marka senaryolarını anlatacak. Philips Hollanda’da Uluslararası Satış Direktörü olarak görev yapan Emile Van Dijk, "Teknolojinin gücü tüketiciyi nasıl yakalar" sorusunun yanıtını arayacak. Uluslararası arenada moda perakendesi konusunda en çok adı geçen uzmanlardan biri olan Riglio Roncaglia, marka ve mağaza konsept uygulamalarındaki son trendleri anlatacak. Konferansın diğer konuşmacıları ise perakende ve görsel tasarımında deneyimli Jörn Fröhlich, Vitra Karo Pazarlama Müdürü Konca Çalkıvık, Teknosa Pazarlama Direktörü Kadircan Erkıralp, Divan Pazarlama Müdürü Bade Tomruk ve Maybe Design Yönetici Ortağı Erdem Akal.

Semra Sevinç kimdir

Semra Sevinç, 1981 yılında Boğaziçi Üniversitesi İşletme Bölümü’nden mezun oldu. Aynı yıl çalışmaya başladığı Altın Yıldız Şirketler Grubu ile marka ve perakende sektörüne adım atarak holding bünyesinde yönetici yetiştirme programlarında yer aldı. 1984-1992 yılları arasında Toprak Seramik Grubu’nda Planlama Müdürlüğü ve Genel Müdür Yardımcılığı görevlerinde bulundu. 1992 yılında, Avustralya menşeili hazır giyim markası Quiksilver’da Lojistik Direktörü olarak göreve başladı. 1993 yılında Quiksilver Satış Direktörü olan Sevinç, şirketin yurtiçi ve yurtdışı satış sorumluluğunu yürüttü. 1995 yılında ise Quiksilver’ın tüm marka ve perakende operasyonlarından sorumlu Genel Müdürlüğü görevini üstlendi. Görev süresi boyunca Quiksilver Türkiye’nin bölge konumu nedeni ile sorumlu olduğu Rusya, Türki Cumhuriyetleri ve Ortadoğu’da da yönetim görevlerinde bulundu. 2000 yılında kurduğu Odak Eğitim Danışmanlık perakende, marka ve müşteri odaklılığı konularında faaliyet gösteriyor.

0 yorum: