Sponsorluklar ve şirket tanımı

3 Mart 2008 Pazartesi

Son on yıldır, medya şirketlerine ve profesyonel spor oluşumlarına danışmanlık hizmeti veren Amerikalı LEK Danışmanlık firmasının ortaklarından Colin Smith, IMI Conferences’ın 12 Mart’ta Swissotel’de düzenleyeceği Sports Marketing konferansına katılmak üzere Türkiye’ye geliyor. Colin Smith, spor sponsorluğunun şirketlerin bilinirliğini artırmada çok etkili olduğunu söylüyor. Sport business (spor ekonomisi) dünyada ne büyüklükte? Sponsorluk bu sürecin nasıl bir parçası?
Spor ekonomisi, şu anda, milyarlarca Avro’luk global bir endüstri. Bu bağlamda önde gelen spor dalları; futbol ve ulusal futbol ligleridir ve bunu beyzbol, buz hokeyi, basketbol ve rugby izliyor.
Önde gelen global etkinlikler ise Olimpiyat Oyunları ve Dünya Kupası, başlıca pazarlar da Avrupa ve ABD. Spor ekonomisinin finansal modeli, oyunların yayınlanması, oyunlara katılım, ligler, takımlar ve bireyler bağlamında sponsorluk gibi temeller üzerine kurulu. Profesyonel spor etkinlikleri büyük bir izleyici kitlesini çeker ve bu da kablolu televizyon için son derece önemli bir faktördür.
Sponsorluklar şirketler açısından nasıl bir önem taşıyor?
Şirketler, önde gelen spor dalları ile sponsorluk anlaşmaları yapmak istiyorlar çünkü, bu durum, şirketlerin ve markaların değerini yükseltiyor ve daha çok ürün satmalarını sağlıyor. Araştırmalar, önde gelen Avrupa futbol takımlarının forma sponsoru olmanın bile, şirketlerin bilinirliklerini ve benimsenmelerini artırdığını gösteriyor. Sponsorlar spor süreçlerinin bir parçası olmak istiyorlar, çünkü bu sayede hem televizyonlarda hem de oyunlarda çok sayıda izleyicinin ilgisini çekiyorlar. Ayrıca, gazeteler yoluyla ve online olarak ilgi çekici sporlar çerçevesinde dolaylı bir biçimde anılmış olmak, markalara duyulan yakınlığı artırıyor.
Spor sponsorluğu nasıl ölçülür?
Spor sponsorluğu, bir etkinliğin sponsorluğu, bir takımın sponsorluğu, bir bireyin sponsorluğu, bir stadyumun sponsorluğu ve bir ligin sponsorluğu gibi çeşitli yöntemlerde olabilir. Bununla birlikte, şimdi, giderek daha önem kazanan konu, şirketlerin, sponsorluklardan Avro olarak geri dönüş istemeleri. Tarihsel olarak bu durum, niteliksel bir değerlendirme olagelmiştir, ama finans yöneticilerini tatmin etmek bağlamında, giderek niceliksel bir özellik kazandı. Bugüne kadar ölçümler, daha çok, sanatsal boyutuyla hayata geçirildi ve şu anda ise sponsor şirketler tarafından, sürekli olarak artan sponsorluk maliyetlerinin gerekçelendirilmesi açısından çok daha önemli bir boyut kazandı.
Spor sponsorluğu Avrupa’da ve Amerika Birleşik Devletleri’nde ne kadar yaygın?
Global olarak spor sponsorluğu, şu anda, tüm önde gelen profesyonel spor dallarında yaygın bir unsurdur ve bu spor dallarının gelirlerine da önemli bir pay oluşturuyor. Bu olgu, özellikle Avrupa ve ABD pazarlarında son derece büyük bir iş haline dönüştü. ABD’de Super Bowl çok sponsor çekiyor ve sponsorlar Ulusal Futbol Ligi’nde görülebilmek için büyük ücretler ödüyor. Benzer ilgi İngiltere Birinci Ligi ve diğer önemli Avrupa ligleri için de söz konusu. Türkiye hakkında gözlemim ise buradaki pazarın da büyümekte olduğu ve spor sponsorluğunun önemli spor dalları ve kulüplerin gelirleri için temel faktör oluşturduğu şeklinde.
Türkiye spor pazarı hakkında ne düşünüyorsunuz?
Ve sözlerine şöyle devam ediyor: "Sponsorlar spor süreçlerinin bir parçası olmak istiyorlar, çünkü bu sayede hem televizyonlarda hem de oyunlarda çok sayıda izleyicinin ilgisini çekiyorlar. Bununla birlikte, şimdi, giderek daha önem kazanan konu, şirketlerin sponsorluklardan Avro olarak geri dönüş istemeleri" diyor. Yine, dışarıdan bakıldığında, diğer birçok ülkede olduğu gibi, Türkiye’de profesyonel spor pazarında futbolun egemen olduğu ve bunu daha küçük çaplı basketbol liglerinin izlediği görülüyor. Futbolda, önde gelen üç kulüp lige egemen. Türkiye’deki zorluklar şöyle sıralanabilir; Süper Lig’in rekabetçi profilini genişletmek için diğer kulüplerin güçlendirilmesi, Şampiyonlar Ligi’nde ve UEFA Kupası’nda yarışan kulüplerin başarı oranlarının yükseltilmesi, uluslararası rekabette Türkiye’nin gücünün artırılması, Türkiye’de daha çok uluslararası etkinliğin düzenlenmesi ve genel anlamda halkın spora olan ilgisinin artırılması.

0 yorum: