Şirketinizin bir satış gücü vardır. Belki satış gücü tek bir kişiden ibarettir; bu kişi şirketin sahibi, ortağı ya da başka biri olabilir. Belki bu satış gücü dünya çapında satış yapan 25.000 kişilik bir ordudan meydana gelmektedir. Satış gücünüz ne büyüklükte olursa olsun, var olduğu kesindir. işiniz, geçmiş deneyimleriniz, eğitim durumunuz ne olursa olsun, şirketinizi satış elemanının gördüğü gibi görebilmelisiniz. Satış ekibinizle aynı fikirlere ve yorumlara sahip olmanız şart değildir ama şirketinizi onların gözünden görmeniz şarttır. Onların gördüklerini görmemek, kendinizi piyasanıza karşı kör kılmaktır.
Söz konusu kişi ister bir temsilci olsun, ister bir garson, tezgahtar, gişe görevlisi, iş sahibi, ortaklardan biri, seyyar satıcı, müşteri hizmetleri temsilcisi: Bu kişi satış yapıyorsa, satış ekibinin bir parçasıdır. Satış yapıyorsa, ön cephededir. Müşterilerle yüz yüze görüşen kişi satış elemanıdır. Satışı gerçekleştiren, müşteriyi tutan, reddedilen onlardır. Ürünle ilgilenmeyen müşteriyle, öfkeli müşteriyle, titiz müşteriyle, son derece önemli olan müşteriyle, fatura hatası yapılmış müşteriyle, ödemelerini hep geciktiren müşteriyle, sorular soran müşteriyle, dükkandan mal aşıran hırsızla, minnettar müşteriyle karşı karşıya olan onlardır. Yükselen fiyatları, geciken teslimatları, kalite kusurlarını açıklaması gereken, "Montajı sizin yapmanız gerekiyor," "Şahsi çek kabul edemiyoruz," diyen onlardır.
Müşteri şikayetleriyle ilgilenen, müşterilerin sorularını yanıtlayan ve isteklerini yerine getiren, satış ekibinizdir. Müşterilerle el sıkışan satış ekibinizdir, yani ön cephedeki taburunuzdur. Şirket bayrağını dalgalandıran, şirket marşını söyleyen ve genellikle yeterli eğitimi alamadan, gelişmemiş piyasaya doğru uygun adım ilerleyen, ön cephedeki taburunuzdur. Taktik değişimini ilk yaşayan, rakip firmanın reklamları ya da kuponları gözüne sokulan, raflara çıkan deneme niteliğindeki yeni ürünleri ilk gören" satış elemanıdır. Müşterilerin, rakiplerin, çevredekilerin ve onların generallerinin neler yaptığını eşzamanlı olarak gören, ön cephedeki taburdur. Şirketinin ne şekilde hareket ettiğini ve tepki verdiğini, buna karşılık müşterinin ne tepki verdiğini gören, satış elemanıdır. Şirketinin reklamlarının ne kadar etkili olduğunu, pazar araştırmalarının, üretimin, teknik servisin, eğitimin, yenilikçiliğin, insan kaynakları bölümünün, Ücretsiz telefon hattının, şirketin şöhretinin ve yönetimin kalitesini hiç kimse satış elemanından iyi bilemez. Saçma sapan şirket politikalarını ödeme yapan müşteriye açıklamak satış elemanlarına düşer; unvanları ne olursa olsun.
Zeki bir satış elemanı işe yarayan ve yaramayan şeyleri, müşterileri çeken ve tutan şeyleri, müşterileri çekip tutmayı başaramayan şeyleri bilir. Satış ekibi, şirketin piyasadaki gözleridir. Bu gözlerin miyop veya renk körÜ olması, gördüklerini dikkate almamak için geçerli bir sebep değildir. Her iyi satış elemanının şirket yönetmesi ya da üst düzey yöneticiler arasında yer alması şart değildir. Ancak Üst düzey yönetimde yer alan her kişi, satış savaşında birkaç madalya kazanmalıdır. Herkes satış tecrübesine sahip olmalıdır. Kurumda çalışan herkes, işini satış elemanının gözünden görmelidir. (Geciken ödemeleri toplayan kişi, ödemeyi geciktiren müşteriyi önce satış elemanının gözünden görmeli, sonra ödeme politikaları kurallarına göre değerlendirmelidir.) Satış ekibinin güvenini kazanmanız gerekiyorsa ya da bunu istiyorsanız, siperlerde vakit geçirmelisiniz. Yönetimdeki herkes -ki buna finans müdürü, üretim başkan yardımcısı, araştırma ve geliştirme proje müdürÜ de dahildir- satış elemanının gözünden bakmalı ve müşteriyi o şekilde görmelidir. Şirketinizi, müşterilerinizi, politikalarınızı, ürünlerinizi, fiyatlarınızı satış elemanının gözünden görürseniz, ışığı görmüş olursunuz.
Kaynak: Jeffery Fox’un “Zirvenin Yolu” adlı kitabından alınmıştır.
Şirketinizi Satış Elemanının Gözünden Görmek Başarı Getirir
6 Mart 2008 Perşembe
Gönderen pazarlamadaöncü zaman: 3/06/2008
Etiketler: Motivasyon
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder