İlk olarak 1950’1i yıllarda Japonya’da Toyota Fabrikası’nda uygulanan ve sağladığı tasarruf, verim ve karlılık artışıyla tüm dünyada yeni bir dönemi başlatan Yalın Düşünce Sistemi’nin Türkiye’de öncülüğünü Yalın Enstitü Derneği yapıyor.
Her şeyi sadece müşterinin istediği anda ve miktarda üretme temel ilkesine dayanan yalın düşüncede israf bilinen anlamının ötesinde, müşterinin fazladan bedel ödemeyi kabul etmeyeceği, herhangi bir fayda sunmayan ürün ya da hizmetlerin tümünü kapsıyor. Sistemde tasarımdan sevkıyata tüm ürün/hizmet yaratma aşamalarındaki her türlü israfın (hatalar, aşırı üretim, stoklar, beklemeler, gereksiz işler, gereksiz hareketler, gereksiz taşımalar) yok edilmesi hedefleniyor. Böylelikle maliyetlerin düşürülmesi, müşteri memnuniyetinin artırılması, piyasa koşullarına uyum esnekliğinin kazanılması, nakit akışının hızlandırılması ve firma karlılığının artırılması amaçlanıyor.
Ne Kadar Biliniyor?
Her şeyi sadece müşterinin istediği anda ve miktarda üretme temel ilkesine dayanan yalın düşüncede israf bilinen anlamının ötesinde, müşterinin fazladan bedel ödemeyi kabul etmeyeceği, herhangi bir fayda sunmayan ürün ya da hizmetlerin tümünü kapsıyor. Sistemde tasarımdan sevkıyata tüm ürün/hizmet yaratma aşamalarındaki her türlü israfın (hatalar, aşırı üretim, stoklar, beklemeler, gereksiz işler, gereksiz hareketler, gereksiz taşımalar) yok edilmesi hedefleniyor. Böylelikle maliyetlerin düşürülmesi, müşteri memnuniyetinin artırılması, piyasa koşullarına uyum esnekliğinin kazanılması, nakit akışının hızlandırılması ve firma karlılığının artırılması amaçlanıyor.
Ne Kadar Biliniyor?
Yalın Enstitü Derneği tarafından 3-4 Aralık tarihleri arasında düzenlenen Yalın Zirve, Türkiye’de "yalın düşünce" sistemi çerçevesinde yapılan yalın üretime yönelen şirketler bir araya geldi. Zirvede, Yalın Enstitü Derneği Başkanı Yalçın İpbüken’le Türkiye’de "yalın düşünce"nin ne kadar bilindiği ve "yalın üretim" in firmalara getirdiği maliyet avantajının neler olduğunu konuştuk. Önce yalın yaklaşımın gerekliliğini açıklamakta fayda var. İpbüken’e göre "yalın yaklaşım" her şeyden önce herkesin "sistemin bütününü" görmesini sağlayacak ortak bir dil oluşturur ve sistemin bütününe etkisine göre iyileştirmeler yapar. Bu nokta firma sınırlarını aşan tüm tedarik zinciri göz önüne alındığında daha da çok önem kazanır. Bugün yaşanan iş yapış biçimlerinde firmaların çoğu müşterilerinin sürekli siparişlerini değiştirmesinden şikayetçi oluyor. "Oysa bu durum günümüzün bir gerçeğidir. Müşteriden şikayetçi olmak yerine bu esnekliği nasıl kazanırız diye bakmak gerekir. Yalın Yaklaşım bu esnekliğin anahtarıdır ve satış kabiliyetini artırır" diyor Yalçın İpbüken.
"Yalın üretim" ise iş yapma şeklindeki problemleri ortaya çıkararak ve daha etkin çalışma yollarını göstererek hem kuruluşlar hem de ülke için rekabet avantajı sağlıyor. Yalın üretimi uygulayan şirketlerde, tahmini olarak üretim akış süresinde yüzde 90 azalma, üretkenlikte yüzde 100 artış, stoklarda yüzde 80 azalma, ürün geliştirme süresinde dört misli hızlanma ve kapasitede yüzde 30 artış sağlanabildiğine dikkat çekiliyor. Yalın üretim konusunda başarı örneği olarak ise uygulamanın baş aktörü Toyota veriliyor.
Otomotiv, Tekstil, Sağlık
"Yalın üretim" ise iş yapma şeklindeki problemleri ortaya çıkararak ve daha etkin çalışma yollarını göstererek hem kuruluşlar hem de ülke için rekabet avantajı sağlıyor. Yalın üretimi uygulayan şirketlerde, tahmini olarak üretim akış süresinde yüzde 90 azalma, üretkenlikte yüzde 100 artış, stoklarda yüzde 80 azalma, ürün geliştirme süresinde dört misli hızlanma ve kapasitede yüzde 30 artış sağlanabildiğine dikkat çekiliyor. Yalın üretim konusunda başarı örneği olarak ise uygulamanın baş aktörü Toyota veriliyor.
Otomotiv, Tekstil, Sağlık
Türkiye’de yalın yaklaşımın 1990’lı yıllarla birlikte uygulama örneklerinin giderek arttığı görülüyor. "Yalın üretim" in ise üniversitelerin ders programına girdiği ve bu alanda doktora ve yüksek tezlerin de konusu olduğu belirtiliyor. Türkiye’de başta otomotiv sektörü olmak üzere tekstil, makine ve en son olarak da sağlık sektöründe yalın üretimin uygulamaya geçtiği görülüyor. Verimliliği artırmak, maliyeti düşürmek adına yalınlaşmanın yolu tüm israfları yok etme ve değeri büyütme üzerine sistemin desteklenmesiyle mümkün oluyor. Yalın bir işletmede yönetimin, satış, satın alma, ürün geliştirme, muhasebe gibi tüm fonksiyonların birbiri ile senkronize çalışması, değerin hızla akıtılması ilkesini desteklemesi gerekiyor. Yalın üretimin ancak uygulanarak öğrenilebileceğini belirten Yalçın İpbüken, "Yalın Düşünce’nin amacı, yalın bir üretim sistemine, yalın bir şirkete, yalın bir değer zincirine ulaşmaktır" diyor.
Uygulayıcılar
Uygulayıcılar
Kuruluşlarda israfın önlenmesi, karlılığın ve verimliliğin yükseltilmesi için en etkili yöntemler arasında yer alan "yalın düşünce sistemi"nin uygulayıcıları arasında Toyota, Autoliv Cankor Otomotiv Emniyet Sistemleri, Tofaş AŞ, Orhan Holding, Çoşkunöz Metal, Uzel Makine, Numarine Denizcilik, Havaş, May Tohum, Farba Oto.Aydınlatma, Yazaki Oto Yan Sanayi, Hugo bass Tekstil, Edirne Giyim Sanayi, Yeşim Tekstil, QV System, Lean Enterprise Academy, Reysaş Taşımacılık gibi zirveye katılan firmaların yanı sıra Türkiye’den birçok işletme bu düşünce sistemi çerçevesinde yalın üretim yapıyor.
Kaynak: TekBorsa Dergisi
Kaynak: TekBorsa Dergisi
0 yorum:
Yorum Gönder