ERKEK VE KADIN AÇISINDAN PAZARLAMA

24 Ocak 2008 Perşembe


Duru, Arko, Fax, Evy Baby gibi temizlik ürünlerini bünyesinde bulunduran Evyap’ta pazarlama departmanında yaş ortalaması sadece 31. Çalışanlar arasında sürekli rotasyon yapan şirket, son olarak erkeklere yönelik bir markanın başına genç bir kadın ve kadınların alıp kullandığı bir markanın başına da bir erkek yönetici getirdi. Merve Atuk’un (27) Arko marka müdürü, çocuğu bile olmayan Mustafa Kabakçı’nın (24) da Evy Baby marka müdürü olarak atanması rastgele bir seçim değildi. Zaten ikisi de, karşı cinsin bakış açısının işe önemli bir katma değer kazandırdığını söylüyor.
İnsan Birşeyi Kendisi Yaşamıyorsa Başkasının Fikrine Daha Çok BaşvuruyorArko Marka Müdürlüğü görevine getirilen Merve Atuk (27), Galatasaray Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünden mezun olduktan sonra Fransa’da marka yönetimi ve reklam üzerine master yaptı. İş hayatına Eylül 2004’te Evyap’ta Arko erkek bakım ürünlerinde marka müdür yardımcısı olarak başladı ve Mayıs 2006’ta da Marka Müdürü oldu. "İşe ilk başladığımda Arko’ya bir kadın bakış açısının eklenmesinin gerektiği düşünüldü. Bu şirketin görüşüydü" diyor.
Merve Atuk’un bu göreve gelmesi çevresi tarafından garipsendi: "Sen erkek ürünleri kullanmıyorsun nasıl oluyor da bu görevde çalışıyorsun, gibi sorular geliyordu. Ama hiç de öyle olmadığını gördüm. Çünkü insan bir şeyi kendisi yaşamadığı zaman, başkalarının fikirlerine daha çok başvuruyor. O yüzden sokakta yürürken, taksiye bindiğimde, otobüste muhabbet ederken, alışveriş yaparken erkek reyonlarında erkeklerin tecrübelerini, düşüncelerini öğrenmeye çalışıyorum. Bu da insanda değişik bakış açılarının oluşmasını sağlıyor, bence bu bir pazarlamacı için çok çok önemli."
Merve Atuk marka müdürlüğünü sattığı ürünler hakkında bilgi sahibi olmak için sadece araştırmalar yapıp, kullananlardan geri bildirim almakla kalmıyor, ürünleri kendi üzerinde de deniyor: "Ürünleri kesinlikle denedim. Köpük, jel, deodoran, tıraş sonrası krem gibi tüm ürünleri kullanıyorum. Bir insana traş köpüğünü anlatırken, bu daha pratiktir derken, gerçekten sizin de bir denemeniz gerekiyor. Yüzünüze sürdüğünüzde köpürmesini görmeniz gerek. Çünkü biz ürünleri geliştiren bir şirketiz. Gerçi ürünü çevremdeki bütün erkeklere denetip onlardan bilgi alıyorum ama yüzümde köpürmesine de bakıyorum, kendi kendime testler yapıyorum."
Üç Gün Boyunca Bebek Bezi Üzerine Eğitim AldımTemmuz ayında Evy Baby Marka Müdürü olan Mustafa Kabakçı (24) Marmara Üniversitesi İngilizce İşletme bölümünden mezun olur olmaz Evyap’ta Eylül 2004’te işe başladı. İlk olarak Fax’da yardımcı marka müdürü olarak çalıştıktan sonra Duru markasında görev aldı. Kadınlarla iletişimin işinin kaçınılmaz bir parçası olduğunu söylüyor:"Evyap’ta Arko dışındaki tüm ürünler kadınlara yönelik. İki yıl boyunca yaptığım işlerde hep onların zevklerini ön planda tutan ürünler yaratmaya çalıştık. Örneğin Fax’ın çok sert bir duruşu vardı, onu feminen hale getirdik, Şubat ayında da Duru’nun duş jeli lansmanını yaptık. Bu, Duru markasındaki çok büyük bir değişimin ilk habercisiydi. Burada Evyap’taki Evy Baby de dahil en feminen marka yaratıldı. Böyle bir marka yaratırken kadınların görüşlerini dinlemek zorundasınız."
Şirketteki rotasyon, çalışanların hep farklı markalar görerek deneyim kazanmasını ve yeni bakış açıları getirmesini öngörüyor. Mustafa Kabakçı, kendi tecrübesini şöyle anlatıyor: "Siz farklı bir kategoriden gelince -ki ben kişisel temizlik kategorisindeydim- yeni girdiğiniz kategoriye orada kazandığınız tecrübeden edindiğiniz farklı bir bakış açısını getiriyorsunuz. Bebek kategorisine geçince ilk yaptığım iş olabildiğince okumak oldu. Tüm tüketici araştırmalarını okudum, bebek bakımıyla ilgili yayınları takip ettim ve Tuzla’da üç günlük bir eğitim aldım. Bebek bezi katmanlarından performans testlerine kadar pek çok şey gösterdiler bana. Sonra ev ziyaretlerine başladık. Annenin bebek bezinden ne beklediğini, bezlerin performansını, çocoğun hangi bezle rahat olduğunu öğrenmek çok önemli. Bütün bunları ürün geliştirme sürecinde kullanıyoruz."
Mustafa Kabakçı bu göreve getirildiğinde yadırgayanlar da olmuş: "Sabun bir nebzeye kadardı ama bebek bezi insanlara çok enterasan geldi. Pekçok arkadaşım benimle dalga geçti. Ama bu da işin tuzu biberi."
Kaynak: Hürriyet İnsan Kaynakları Gazetesi

0 yorum: