Sibel Cingi / Referans Gazetesi
Bu yıl dünyanın en büyük üçüncü otomobil üreticisi olan Almanya'yı geçmesi beklenen Çin, Chery, Geely, Zounghua, Jinbei, Changan firmalarıyla Türkiye'de de yollara çıkmaya hazırlanıyor.
Chery, Geely, Zounghua, Jinbei, Changan...
Şimdilik bu kelimeler Türkiye'de pek çok kişi tarafından bilinmese de önümüzdeki dönemde çok sık karşımıza çıkacak. Tekstilden, elektroniğe kadar birçok alanda dünya pazarlarını ele geçiren Çinliler, otomotiv markaları ile de atağa geçti. Önce Ortadoğu ve Afrika gibi gelişmekte olan ülkelere adım atarak yurtdışı tecrübesi edinen Çinli otomotiv firmaları şimdi de gözünü Avrupa ve ABD pazarına dikti. Çinli otomotivciler büyüme planları içine Türkiye'yi de dahil etti. Çinli otomotiv firmaları, iddialı modeller ile dünyada yeni bir rüzgar estirmeye hazırlanıyor. Kimi dünyanın en ünlü tasarımcıları ile çalışıyor, kimi ise mühendislik desteği alıyor. Hedef, dünyanın en güçlü otomotiv markalarına sahip olmak.
12 yılda 20 milyar doları otomobile yatırdı
1994 yılından bu yana Çin'de otomotiv endüstrisine toplam 20 milyar dolardan fazla yatırım yapıldı. Sektör, hızla gelişiyor. Bugün Çin'de 100'den fazla yerli otomobil üreticisi var. IBM ve Michigan Üniversitesi tarafından 2005 Kasım'ında hazırlanan bir sektör raporuna göre beklentiler 2010 yılına kadar Çin'in otomobil üretiminde dünya 2'ncisi olan Japonya'yı yakalayacağı yönünde. 2015'te ise Çin'in sektörün bugüne kadar tartışmasız lideri olmayı başarmış olan ABD'nin tahtına oturacağı söyleniyor. Çin 2006 yılının ilk yarısında 34 bin 500 adet sedan otomobil ihraç etti. Bu rakam 2005 yılının toplam ihracatının üstünde. Şu anda Çinli otomotivcilerin ihracat yaptığı ülke sayısı 207. İşte bu tablo Çinlilerin otomotiv sektöründe dolu dizgin ilerlediğinin net bir şekilde ortaya koyuyor. Çinli otomotiv markalarının global pazardaki bu atağı Türk firmalarının da gözünden kaçmadı.
Türkiye'nin önde gelen şirketleri distribütörlük görüşmeleri için Çinlilerle masaya oturdu. Mermerler Grubu'nun Chery ile el sıkışmasının ardından Anadolu Grubu Çin’de 3 ayrı marka ile görüşme halinde olduğunu açıkladı. Citroen ve Subaru'nun Türkiye distribütörlüğünü yapan Bayraktar Grubu da Çin'de bir markanın peşinde olduğunu duyurdu. Bu gelişme ile Türk tüketicisi de merakla Çinli markaları beklemeye başladı.
İŞTE ÇİN'İN EN İDDİALI OTOMOTİV MARKALARI
Kendi markalarının yanı sıra Mazda, Suzuki ve Ford markası altında üretim yapıyor. 28 bin çalışanı var. Üretim ve satışta Çin otomotiv sektöründe ilk sırada yer alan marka, dünyada ise 20'inci sırada yer alıyor. 1957 yılında Çin'in ilk jipini üretti. En büyük ihracat pazarları Suriye, Pakistan, Mısır, Amerika ve Guatemala... 2005 yılında 630 bin araç sattı. 10 yılda ulaştığı satış adeti 1.5 milyonu buldu. 2010 yılında hibrit araç üretmeyi planlıyor. Changan markasının bünyesinde üstü açık arabalardan, ticari minibüslere, MPV'lerden SUV'lara kadar her türlü ürün grubu bulunuyor. En iddialı modeli ise özel bir tasarım olan cabrio Dragon. Firma, bu modeline çok güveniyor. Geleceğin klasik otomobilleri arasında gireceğini düşünüyor.
GREAT WALL MOTOR (GWM)
8 bin çalışanı bulunan Great Wall Motor (GWM), Çin'in en fazla ürün çeşidine sahip otomotiv firması. Avrupa'nın ve Japonya'nın ünlü tasarımcıları ile çalışıyor. Çin dışındaki pazarlarda güçlenmek için harekete geçti. 50 ülkeye ihracat yapıyor. En iyi Çin markası olduğu iddiasında. Yıllık üretim kapasitesi 400 bin adet. Ürettiği pick-up'lar Çin'de 8 yıldır pazar lideri. Ülke Dünya Ticaret Örgütü'ne girdikten sonra, dış pazarlarda daha aktif hale geldi. Ortadoğu, Güney Amerika ve Kuzey Afrika'da en iyi Çin markası olduğu iddiasında. 1 milyon 800 bin metrekare büyüklüğe sahip bir alanda üretim yapıyor.
GEELY
2002 yılında kurulan firma Afrika, Ortadoğu, Doğu Avrupa, Güney ve Orta Amerika'da bulunan 50 ülkeye ihracat yapıyor. 2004 yılında Çin'de 96 bin araç satan firma üretim kapasitesini 2010 yılına kadar 1 milyon adete çıkarmayı ve bunun üçte ikisini ihraç etmeyi hedefliyor. 2007 yılında ABD'ye 250 bin adet otomobil ve kamyon satmayı planlıyor. 2005'te 6 bin adet ihracat yapan firma, 2006 yılının 8'inci ayı itibarıyla 8 bin adetlik sedan araç bir ihracata imza attı. Geely, 2007 yılında ABD'ye 250 bin adet araç ve kamyon satmayı hedefliyor. Firma, İspanya ve Portekiz'den başlayarak Avrupa'da bayi teşkilatı oluşturuyor.
FAW GROUP (FAW)
0 yorum:
Yorum Gönder