Baykan, Türkiye'de ilk 3'e girmeyi hedefliyor

22 Ocak 2008 Salı

Geçmişi çok uzun yıllara dayanmayan Baykan, üniversite yıllarında gündüz çalışıp akşam okuyan bir gencin girişimiyle hayat buldu. Baykan, bugün Türkiye’nin en büyük kombi – radyatör üreticilerinden birisi olarak ön plana çıkıyor. Dünya çapında adından söz ettirmeye başlayan şirket, Türkiye’nin en büyük ilk 3 sanayi kuruluşu arasına girmeyi hedefliyor.
Baykan’ın temellerini atan ve bugünlere getiren genç girişimci Süleyman Kan, “Benim üniversiteden beri hayalim bu alanda büyümekti” diyerek sözlerine başlıyor. Yıldız Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği’nde ikinci öğretim öğrencisi olarak eğim görürken bu tarz bir iş kurmayı kafasına koyan Kan, ısıtma sektörüyle tanışmasını ve sektöre girişini şöyle anlatıyor; “Bu sektörle tanışmam 1980’li yılların başında üniversitede okuduğum dönemlere dayanıyor. Yıldız Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü gece okulunda okudum. Üniversite yıllarından beri ısıtma sektöründeyim. Gündüz ısıtma işi yapan bir firmada çalışıyordum. Gece de okula gidiyordum. Okulu bitirdikten sonra da 1987 yılında Baykan Grup’un temellerini attım. Sektöre ilk olarak proje ve taahhüt işleri yaparak giriş yaptım. Kalorifer tesisatları, kazan daireleri, ısıtma sistemleri ile ilgili işler yapıyordum. O dönemlerde gaz yoktu. Mazotlu ve fuel oil sistemler, buhar sistemleri gibi alanlarda çalışıyordum. 1990’lı yıllarda doğalgaz sistemlerinin başlaması ile birlikte sektörde taahhüt uygulama mühendislik firması olarak faaliyetlerimizi sürdürdük. Kazan dairesi doğalgaz dönüşümleri, kat kaloriferi, projeler yaparak işimizi büyüttük.”
İTALYANLARA FASONCULUK YAPTIRDI
Taahhüt işleri yaparken sürekli üretimi ve sanayiciliği düşünen Süleyman Kan, kendileri için doğalgaz dönüşümlerinin ayrı bir yeri olduğunu söylüyor. 1992 yılında İstanbul’da doğalgaz işlerine girdiklerini belirten ve bu alanda önemli bir ivme yakaladıklarını kaydeden Kan, bunun da kendilerini 1995 - 1996 yıllarında kombi radyatör ekipman satışları yapmaya yönelttiğini aktarıyor. Daha sonraki yıllarda da Baykan markasını oturttuklarını ifade eden Kan, “Baykan Kelepçe” ile sanayiciliğe adım attıklarını söylüyor. “Bu ürettiğimiz kelepçeler piyasada tuttu. Baykan ismi bu kelepçe ile kabul gördü. Daha sonra radyatör üretimine geçtik” sözleriyle gelişimlerini anlatan Kan, sonrasında İtalya’da kombi ürettirip Baykan markası ile satmaya başladıklarını vurguluyor. Bu şekilde 5 yıl İtalya’n kombilerini kendi markaları ile sattıklarını ileten Kan, adetlerin yükselmesiyle birlikte kendi tesislerini kurarak üretimi yurtiçinde yapmaya başladıklarını vurguluyor.
DÜZCE’YE ENTEGRE TESİS
Yurtiçinde kombi üretimine Düzce’de yaptırdıkları dünya çapında tesislerinde başladıklarını ve 2005 yılında üretime başladıklarını hatırlatan Süleyman Kan, bu yıl İstanbul’daki radyatör fabrikasını da Düzce’ye taşıyarak Düzce’deki entegre kombi radyatör tesisini tamamlamış olduklarını belirtiyor. Şu anda üretim adına her türlü faaliyetlerini bu tesislerde yaptıklarını kaydeden Kan, tesislerini şu şekilde anlatıyor; “Düzce’de entegre bir tesis kurduk. Sağda ve solda iki fabrika, ortada depo bulunuyor. Tek sevkıyat düzeni kurduk. Bir yerden kombi, diğerinden radyatör geliyor ve birleşerek sevkıyat yapılıyor. Kombi’de 150 bin adet üretim kapasitemiz var. Radyatörde ise 250 bin adet. Önümüzdeki yıl bunu 500 bin’e çıkacağız. Alan olarak bir sıkıntımız yok. Sadece makine alarak bu yatırımı tamamlayacağız. Altyapımız hazır. Şu anda bunun dışında üretim adına yatırıma ihtiyaç yok. Sadece yan sanayi konusunda yatırımlar olabilir.”
ÜRETİM HER GEÇEN GÜN ARTIYOR
Düzce’ye yatırım kararını Avrupa’daki kötü gidişi görerek aldıklarını belirten Kan, “Avrupa’da üretim maliyetleri kurtarmadığı için artık üretemez hale geliyorlar. Mesela İtalya kombi üretimi yüzde 20 azalmış durumda. Ama sadece bizim Baykan olarak üretimimiz yüzde 70 arttı. Bu yıl üretim hedefimiz kombi için 50 bin. Önümüzdeki yıl da yüzde 50 ve 60 gibi bir üretim artışı olacak” açıklamasında bulundu.
İtalya’dan kombi alarak bu şekilde ilerleyemeyeceklerini ve üretime geçmeleri gerektiğini görerek tesis kurma kararını aldıklarını ifade eden Kan, “Teşvik kapsamında İstanbul’a en yakın il olarak Düzce’yi seçtik. Düzce’nin bir başka avantajı daha var. Bizim radyatör ana maddesi olan sacı aldığımız Ereğli’ye çok yakın. Bu avantajı kullandık. Teşvik nedeniyle vergi, sigorta ve elektrik indirimleri var. Bunlar tesisin Düzce’ye yapılmasında başlıca etkenler oldu. Biz bu avantajları kullandık ve çok doğru bir iş yaptık. Şu anda Düzce’de işletme maliyetleri minimize edilmiş, kontrol düzeni, barkodlama sistemiyle kurumsal yapısını tamamlamış bir tesis yaptık” diyor. Bu düzen sayesinde hem işletme maliyetlerinden, hem de teşvikli bir bölgede olmaktan ötürü üretim maliyetlerinden önemli bir avantaj sağladıklarını belirten Kan, “Düzce’de yatırım kararı almamızın ne kadar doğru bir karar olduğunu diğer gelen firmalar gösterdi. 5 yıl içerisinde Düzce, dünya kombi üretim merkezi olmaya aday bir nokta haline gelecek. Çünkü herkes o bölgeye geliyor. Bizden sonra yan sanayi de dahil birçok üretici firma oraya geldi ve gelmeye devam ediyor” şeklinde konuşuyor.
ÜRETİMİN YARISINI İHRAÇ EDİLECEK
Dış ticaret çalışmaları konusunda da bilgi veren Süleyman Kan, Düzce tesislerini faaliyete geçirdikten soran ihracata ağırlık vermeye başladıklarını söylüyor. Şu anda 20 ülkeye ürünlerini Baykan markasıyla ihraç ettikleri bilgisini veren Kan, “Radyatörde üretimimizin yüzde 55’ini ihraç ediyoruz. Kombide ise üretimin yüzde 15-20 seviyesinde kısmını yurtdışına gönderiyoruz. Zaten biz tesislerimizi daha yeni faaliyete geçirdik. Bu nedenle rakamlar henüz istediğimiz seviyede değil. Ama önümüzdeki yıllarda bu oranlar çok yukarı çıkacak. Kombide hedefimiz üretimin yarısını ihraç etmek. Bu orana iki yıl içerisinde ulaşacağımızı düşünüyoruz” şeklinde konuştu.
İNGİLTERE EN BÜYÜK PAZARIMIZ OLACAK”
Başlıca ihracat pazarlarını İtalya, Romanya, Azerbaycan, Bulgaristan, Kıbrıs, Yunanistan, Ukrayna, Rusya, Belçika, Ürdün ve Türk cumhuriyetlerinin oluşturduğunu ileten Süleyman Kan, bu alanda hedeflerinin “İngiltere’ye girmek” olduğunu açıklıyor. İngiltere’nin bu alanda çok büyük bir pazar olduğunu kaydeden Kan, “İngiltere’ye 2008’de kesin gireceğiz. Orası bizim en büyük kombi pazarımız olacak. Şu anda görüşmelerimiz sürüyor. Eğer anlaşmaya varabilirsek tek kalemde 20 bin adet kombi alabilecek bir müşterimiz var. Yani İngiltere için altyapı çalışmalarımız tamamlandı. Şimdi ayağımızı atmak üzereyiz. Önümüzdeki Milano Fuarı sonrasında anlaşmayı sağlayacağımızı düşünüyorum” diyor.
HEDEF İLK ÜÇE GİRMEK
Baykan Grup’ta toplam 300 civarında kişi istihdam ettiklerini ileten Kan, hedeflerini şu şekilde aktarıyor; “Bizim servis hızımız ve erişim hızımız yüksek. Anadolu’da da önemli bir yapılanma içerisindeyiz. Bin kombiyi geçen her ilde mobil servislerimizi kuruyoruz. Türkiye’nin her noktasına servis hizmeti veriyoruz. Bizim hedefimiz müşterilerimize 7 gün 24 saat hizmet vermek. Bununla birlikte asıl hedefimiz Türkiye’de ilk 3 arasına girmek ve bir dünya markası olmak. Dünyanın her yerinde Baykan markasını tanınır ve bilinir hale getirmeyi hedefliyoruz. Bununla ilgili gereken her şeyi yapıyoruz.”
Kan, önümüzdeki yıl İSO 500 içerisinde yer alacaklarını tahmin ettiklerini belirtiyor.
Selçuk ALTUN/mynet.kobi

0 yorum: