OTOMOTİV SANAYİİ

12 Aralık 2007 Çarşamba


2007’de Çin’de otomobil piyasasının gösterdiği yüzde 24’lük artış herkese otomobil üreticileri için güzel günlerin geldiğini düşündürdü. Ama ana kıtadaki otomobil üreticilerinin çoğunun canı yanıyor. Satışlar, 2007 için belirlenen yüksek hedeflerin çok altında seyrediyor ve fiyatlan yaklaşık yüzde 15 oranında aşağı çekerek marjları düşürüyor. Fiyat savaşları “Araba şirketlerinin üzerinde büyük baskı yaratıyor" diyor, 2007’deki üretim hedeflerini 240 binden 190 bine düşüren Geely Otomotiv’in yöneticisi Lawrence Ang ve ekliyor: "Marjlar çok yüksek değil ve hammadde fiyatlan yüksek. Dolayısıyla sadece maliyetleri kısarak her şeyi halletmek çok zor."
Acıyı hisseden sadece yerli markalar de­ğil. Citigroup analisti Charles Cheung’un tahminlerine göre General Motors’un Buick ve Chevrolet üreten Şanghay operasyonu, bu yılı hedeflerinin yüzde 5 altında kapatırken, Accord sedanlan ve Fit kompaktlan üreten Guangzhou Honda yüzde 18 açık vermeye doğru ilerliyor. Bir Peugeot ortak girişimi hedeflerinin yüzde 21 altına düştü; Güney Koreli Hyundai’nin düşüşü ise yüzde 29. Cheung 5 Ekim tarihli raporunda "2007 otomobil piyasası Çin’deki montajların büyük çoğunluğunu hayal kırıklığına uğrattı" diyor. En büyük problem küçük otomobiller­de yaşanıyor. 2006’da gelir düzeyi daha düşük kesimin akın etmesi sonucu, en olumlu büyüme tahminleri bu segment için yapılıyordu. Fakat şu an piyasanın en alt katmanında üreticilerin beklediğinden çok daha az müşteri mevcut. Bu nedenle motor hacmi 1litreden küçük olan mikro otomobillerin satışı 2007 Ağustos ayında sade­ce yüzde 7 arttı. JD Power & Associates araştırmalarına göre mikrolardan biraz daha büyük olan mini arabaların satışı da sadece yüzde 4 artış gösterdi. Otomobil üreticileri fiyatlan indirmeye devam ettikçe müşteriler araba alımlarını erteli­yorlar. 1.6 litre Peugeot 307 almak isteyen 25 yaşındaki Pekinli müşteri Wang Jin, "Bekleyip, fiyatların ne kadar düşeceğini görmek istiyorum" diyor. Rekabet de kızışıyor. Dünyanın neredeyse tüm otomobil üreticileri Çin’de bir mağa­za açmış durumda ve ülkede şu an 80 ka­dar marka bulunuyor. Bu da Citigroup’un tahminlerine göre endüstri çapında brüt marjların 2006’daki yüzde 15.1 oranın­dan bu yılın ilk çeyreğinde yüzde 8.8’e düşmesine neden oldu. Şanghay merkezli Çin JD Power idari direktörü Michael J Dunne, "Çok kafa karıştıran bir resim var ortada" diyor ve ekliyor: "Çok güçlü bir büyüme var ama insanlar yine de fiyatlan indiriyor ve marjlar düşüyor. Herkes koparabildiğini koparmaya çalışıyor." Küçük arabalar için bile piyasa hayal kırıklığı yaratırken büyükler hala ilerleye­biliyor. JD Power raporlarına göre küçük araba satışları yüzde 46 oranında arttı ve orta sedanlar da yüzde 35’lik bir sıçrama yaşadı. Bu da Çin ve Hong Kong’daki ilk dokuz aylık satışlarının Volkswagen gibi büyük otomobil üreticilerinin işine yaradı. vw, yüzde 9.8’lik pazar payıyla piyasanın iki numarası olan GM ile farkı açarak pa­zar payını yüzde 15’ten yüzde 18’e çıkardı. Toyota Motor da kazananlardan. Çin’deki fiyatı 43 bin dolan aşan lüks sedan Crown, fiyatı 26 bin 373 dolarla 35 bin 973 dolar arasında değişen orta boy modeli camry ve daha küçük arabalarının satışları ağustosta yüzde 40 artış gösterdi. "Pahalı arabalar eskisine oranla daha ucuz" diyor otomotiv endüstrisi web sitesi Cheshi.com.tr’nin CEO’su HuaXue ve ekliyor: "Müşteriler daha iyi arabalar almayı eski­sirıden çok daha fazla istiyorlar.
Kaynak: Businessweek Dergisi / Ian Rowley

0 yorum: