Maliyetleri denetim altında tutmanın en çok bilinen 3 yolu

11 Mart 2008 Salı

Büyüme dönemlerinde kimse maliyetlere aldırmaz. Ama 2001 yılında yaşıdığımıza benzer bir kriz patladığında, kısa bir süre öncesine kadar gündemde bile olmayan maliyetler bir anda gündemin en önemli maddesi haline geliverir. Doğru yaklaşım, kriz dönemlerinde olsun, büyüme dönemlerinde olsun, etkili bir maliyet yönetimini gerçekleştirebilmektir.Genellikle maliyetler satışlara paralel olarak yükselir. Ama satışlar azalmaya başladığında, maliyetler olduğu yerde kalır.Satışlarla ilişkili 3 tip maliyet ve elbette bu maliyetleri başarılı biçimde yönetmeye yönelik 3 tip strateji vardır.
SABİT MALİYELTER YAVAŞ YAVAŞ YÜKSELİR
Sabit maliyetler başlangıçta yüksek değildir ve bir süre için öyle de kalır. Ama satışların artmasına paralel olarak, sabit maliyetler de hızla artmaya başlar.Kira, sabit maliyetlerin en iyi bilinen unsurları arasında yeralır.
Gerçekten de kira giderleri bir süre için sabit bir seviyede seyreder. Ama satışların artmaya başladığı noktada şirketinizin büyümesi ve buna paralel olarak da kira giderlerinin artması kaçınılmaz bir hale gelir.Araç parkının yarattığı maliyet de başlangıçta düşüktür. Ama satışların artmasına paralel olarak araç parkının da büyümesi gerekir.
Aynı şekilde, telefon ve ücret maliyetleri de, büyüme dönemi başlayana kadar sabit kalırlar.Sabit maliyetlerinin en büyük etkisi ise, küçülme dönemlerinde yaşanır. Çünkü sabit maliyetleri artırmak kolaydır ama azaltmak o kadar da kolay olmaz.Sabit maliyetleri başından beri kontrol altında tutmak için dikkat etmeniz gereken bazı püf noktaları var.
*Araç parkını büyütmek kaçınılmaz olduğunda, satın alma yerine leasing yöntemine başvurun.
*Ve daha önemlisi, iş süreçlerinde dışkaynak kullanımına başvurun. (İşlerinizi outsource edin) Dışkaynak kullanımıyla personel sayınızın kontrolsuz biçimde büyümesini önlersiniz.

DEĞİŞKEN MALİYETLER SATIŞLARLA YÜKSELİR
Değişken maliyetler ise, sabit maliyetlerden farklı bir şekildre büyür. Satışların artışına paralel olarak, değişken maliyetler birim başına sabit kalır ama toplamda hızlı bir artış yaşanır.
Değişken maliyetlerin en iyi bilinen örnekleri, ürettiğiniz ürün ya da hizmetin girdi maliyetleri ve yükleme, taşıma maliyetleridir.Değişken maliyetleri kontrol altında tutmanın yolu, satışlarla ilişkisini başarılı biçimde düzenlemekten geçer.
Değişken maliyetleri denetim altında tutmak için:
*Etkin bir üretim yönetimiyle, ürettiğiniz birim başına düşen maliyetleri azaltabilirsiniz.
*Etkin bir tedarik yönetimiyle, girdi maliyetlerini azaltabilirsiniz.
*Etkili bir planlamayla, taşıma ve yükleme maliyetllerini minumumda tutabilirsiniz.

DÖNEMSEL MALİYETLER
Dönemsel maliyetler satışlara bağlı olarak değil mevsimlere ya da üretim biçimlerine bağlı olarak oluşur.
Tarımsal sanayi şirketleri ya da emtia üreticilerinin giderlerinde dönemsel maliyetler en önemli kalemlerden biridir.
*Dönemsel maliyetlerlerle başetmenin bir yolu, kar oranlarını belirli bir seviyede tutmak için bu tip giderlerin müşterilere yansıtılmasıdır.
*Öte yandan, maliyetlerin en düşük olduğu dönemlerde girdi stoğu oluşturmak da, dönemsel maliyetlerle başetmenin bir başka yoludur.
*Batı ülkelerinde ise, dönemsel maliyetleri denetim altında tutmak için en çok başvurulan yol, future (Vadeli işlem) piyasalarında pozisyon alarak, gelecekte ortaya çıkabilecek riskleri minimize etmektir.
Bilindiği gibi, Türkiye'de de vadeli işlem piyasalarının oluşturulmasına yönelik çalışmalar son aşamasına ulaşmış durumda. Yakın bir dönemde İMKB bünyesinde faaliyet göstermeye başlayacak olan bu piyasada yatırım yaparak, dönemsel maliyetlerin yaattığı riskleri en aza indirebilirsiniz.

http://www.turkticaret.net

0 yorum: