KOBİLERDE TEŞVİK VE BÜYÜMEYE ETKİSİ

28 Ocak 2008 Pazartesi

Teşvikli iller arasına alınmasının ardından mevcut Organize Sanayi Bölgesi (OSB) tamamen dolarak 3 bin 500 kişiye istihdam sağlanan Bartın’da, genişletilen sanayi bölgesiyle 4 bin kişiye daha iş imkanı sağlanması planlanıyor. Yaklaşık 15 kilometrelik bölümü Bartın kent merkezinden geçerek Karadeniz’e dökülen Bartın ırmağına ’yük boşaltma iskeleleri’ kurulması projesiyle, kente gelen yük gemisi sayısının iki katına çıkması hedefleniyor.
2003 sonunda 5084 sayılı kanun kapsamına alınan Bartın’da, işçi sigorta primleri, işveren payı ve gelir vergisi stopajının Hazine tarafından karşılanması, enerji desteği ve ücretsiz arazi tahsisi temin edilmesiyle özellikle OSB’ye yatırımcıların ilgisi arttı. OSB’nin mevcut 748 bin 947 metre kare alanının ağaç, plastik, tekstil, metal ve inşaat sektörüne yönelik 26 fabrikayla yüzde 100 doluluk oranına ulaşmasıyla 3 bin 500 kişiye iş sağlanan kentte, yatırımcıların bölgeye ilgisinin devam etmesi üzerine sanayi bölgesinin genişletilmesi kararlaştırıldı.
Gümrük limanının bölgede bulunması, Karadeniz’e açılan en yakın limana sahip olunması dolayısıyla pazara ve ham maddeye ulaşım kolaylığı, Ankara’ya 2,5 ve İstanbul’a 4,5 saat mesafede yer alması da Bartın’ın yatırımcılar için cazibe merkezi haline gelmesini sağladı. Sanayi bölgesine eklenen 450 bin metre karelik ek alanın da kamulaştırılmasının tamamlanmasıyla fazla sayıda istihdam sağlayacak ve ihracata yönelik firmalara tahsisler yapılarak, 4 bin kişiye daha iş imkanı oluşturulması hedefleniyor.
Yaklaşık 15 kilometrelik bölümü kent merkezinden geçerek Karadeniz’e dökülen Bartın Irmağı’na, yük boşaltma iskeleleri kurulması projesiyle de gelen yük gemisi sayısının iki katına çıkması amaçlanıyor.
OSB İŞSİZİN YÜZÜNÜ GÜLDÜRDÜ
Bartın Ticaret ve Sanayi Odası (TSO) Başkanı Mehmet Kemik konuyla ilgili yaptığı açıklamada, genişletilen OSB alanında öncelikle 2 haddehanenin inşasına başlandığını, çok sayıda talep karşısında seçici davrandıklarını söyledi. Özellikle demir-çelik sektörüne yönelik firmalara öncelik vereceklerini, emek yoğun sektörlerin yatırımını sağlayacaklarına dikkati çeken Kemik, şöyle konuştu: "Demir-çelik sektörünü OSB’nin genişlemesiyle bölgemize getirmeye çalışıyoruz. Yeni haddehanelerden biri 6 ay içinde faaliyetine başlayacak ve ihracata yönelik çalışacak. Böylece, kentimizin sanayi çeşitliliği ve katma değeri artacak, istihdam sorununa da önemli katkı sağlanacaktır. Şu anda ilde sanayi bölgesinin dışındaki fabrikalarla tekstilde 4 bin 500 kişi çalışıyor. Yeni sanayi alanımıza olan tekstil fabrikası taleplerini ise ilçe ve beldelere yönlendiriyoruz. 2003’ten günümüze kadar ticari ve istihdam anlamında önemli gelişmeler oldu. Ancak, kentimiz için bu yeterli değil. Halen göç durmadı. İlimizin 1991’de 215 bin olan nüfusu şimdi 170 binlerdedir. Yörenin sorunlarını çözmek için çabalıyoruz."
DENİZ AŞIRI TİCARET
Kentin, teşvik kapsamında ve kalkınmada öncelikli yöre olması, gümrük limanı bulunması, ucuz iş gücünün yanı sıra enerji, sosyal, kültürel ve turistik altyapı gibi özelikleriyle yatırımcıların son dönemlerde ilgisini çektiğine işaret eden Kemik, şöyle devam etti: "OSB’ye 2008’de doğal gazın gelmesini bekliyoruz. Böylece, daha fazla müteşebbis şehrimize akın edecektir. İhracat rakamlarının artmasına da önemli katkı sağlıyoruz. Bartın Limanı, Karabük Demir ve Çelik Fabrikalarının yanı sıra İç Anadolu Bölgesi’ndeki bazı kentlerin ihraç limanı haline geldi. Rusya ve Ukrayna’ya çimento ve alçı gibi ürünler gönderiliyor. ABD, İngiltere ve Fransa’ya da profil ve çeliğin yanı sıra bazı Avrupa ülkelerine konfeksiyon ihracatı yapılıyor. Kentimizdeki mobilya fabrikalarından Yunanistan’a her hafta 2 konteyner mobilya gidiyor. İhracat rakamları da artıyor. Bizim gibi illerin deniz aşırı ülkelerle liman önceliğinin ortaya konulması gerekiyor. Bartın’da önceliğimiz limanla entegre yatırımların artırılmasıyla teşviğin verdiği imkanları da geliştirmek."
IRMAĞA İSKELE YAPILABİLİR
Kemik, hazırladıkları projeyle limanın yanı sıra Bartın Irmağını da harekete geçirmeye hedeflediklerini belirtirek şunları kaydetti: "Irmağın bir bölümüne kadar olan alanda, iskeleler oluşturulabilir. Karadeniz’de yükleme boşaltma yapan Romanya, Ukrayna, Rusya ve Gürcistan gibi ülkelerden gelen gemilerin alt kısımları düzdür. Bunlar genellikle kanal gemileri ve ırmağımızda da yükleme boşaltma yapmaya uygunlar. Irmağa yapılacak 2-3 iskeleyle limanın yükleme oranını yüzde 35-40 artırabiliriz. Bununla ilgili projeyi geliştirdik. Ulaştırma Bakanlığı ve ilgili yerlere sunduk. Proje hayata geçirilirse yıllık 600-700 gemiyi geçen liman trafiği bin 200-bin 400’ü bulur."
Bartın’ın cazibe merkezi olması için demir yolu, bölünmüş yollar, doğalgaz ve enerji yatırımları gibi eksiklerinin tamamlanması gerektiğini ifade eden Kemik, "Kente özellikle dışarıdan gelen yatırımcıya ihtiyaç var. Zonguldak’ın Çaycuma ilçesindeki Filyos Projesinin hayata geçmesi bölgeye katkı sağlayacaktır" dedi.
Kentlerin sosyal ve ekonomik gelişiminde üniversitelerin katkısının yadsınamayacağını ifade eden Kemik, şunları söyledi: "Bartın’a üniversite kurulması için girişimlerimiz sürüyor. Ticari entegrasyon için üniversitenin kurulması gerektiği düşüncesiyle Başbakan’dan büyükelçilere kadar 5 bin 500 kişiye mektup gönderdim. Mektuplar sayesinde kamuoyu oluşturmayı da başardım. İlimizde üniversite kurulması sosyal hayatın yanı sıra yeni iş yerlerinin açılması ve ticari faaliyetlerin gelişimini sağlayacaktır. Bölgemizi her açıdan cazibe merkezi haline getirmeliyiz. Üniversite kurulması konusunda milletvekilleri, sivil toplum kuruluşları ve vatandaşlarımızdan destek bekliyoruz."

0 yorum: