FUAR TEŞVİKLERİ ÖZELLİĞİNİ YİTİRDİ

29 Ocak 2008 Salı

Fuar teşvikleri özelliğini yitirdi ...
Dış Ticaret Müsteşarlığı`nın bu yıl için 2500 yurtdışı fuarını teşvik kapsamına almasını sektör temsilcileri yeterli bulmadı. Yurtdışı Fuar Organizatörleri Derneği Başkanı Korhan Yazgan, `Artık fuar teşviklerinin teşvik edici özelliği kalmadı` dedi.
Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM) 2008 yılı için yaklaşık 2500 yurtdışı fuarı teşvik kapsamına aldı. Destekleri yetersiz bulan Yurtdışı Fuar Organizatörleri Derneği (YUFOD) Başkanı Korhan Yazgan, "2006 yılında yapılan düzenlemelerle birlikte yüzde 65 olan teşvik oranı Avrupa Birliği (AB) seviyesine gelmesi için yüzde 50`ye çekildi. Kapsama alınan fuar sayısı ve teşvik oranları azaltıldı. Bu yüzden sektör geçen yıl yüzde 30 daraldı. Fuar teşviklerinin teşvik edici özelliği kalmadı" dedi.
AB üyesi ülkelerle Türkiye koşullarının farklı olduğuna dikkat çeken Yazgan, "AB üyesi ülkelerle aynı seviyeye çekilen bu oranlar yetersiz. Teşvik oranlarımız aynı ancak kişi başına gelirimiz AB üyesi ülkelerden 5 kat az. Üstelik Almanya, İtalya gibi AB üyesi ülkelerin marka değerleri Türkiye`den yüksek seviyede bulunuyor. Uygulamada da sıkıntı var. Teşviki fuar gerçekleştikten yaklaşık 6 ay sonra alabiliyoruz. AB`de fuar öncesi veriliyor" dedi.
Üretici, maliyetleri karşılayamıyor
Sektörün 2007`ye kadar ciddi gelişmeler gösterdiğini söyleyen Yazgan, "1990`ların başında sayıları bir elin parmaklarını geçmeyen yurtdışı organizatörleri geçen yıla kadar düzenli artış kaydederek 30`a ulaştı. Aynı şekilde yurtdışı fuarlarına katılan 300 kadar firma 4 bin sınırına ulaştı. Fuarlarımıza 15 ila 20 arasında değişen sayıda ülke katılım gösterirken bu rakam 70`e yükseldi. Ancak düzenlemelerin ardından 2006 sonuna doğru hareket yön değiştirdi. 2008`de aynı trend sürerse rakamlar 1990`lı yıllardaki seviyelere iner" diye konuştu. Yazgan "Yüksek işçilik, değerli YTL ve enerji maliyetleri nedeniyle son derece sıkıntılı bir döneme girmiş olan Türkiye`deki üreticiler kendi imkânlarıyla fuar maliyetlerini karşılayamaz hale geldi. Bu, firmaları bankalardan kredi almaya ya da fuarlara katılmamaya itmekte" dedi.
Avrupalı pazarımıza giriyor
Yılda ortalama 200 bin metrekare sergileme gerçekleştiren ve 70 milyon dolar cirosu olan yurtdışı fuarcılığın teşvik sistemi yüzünden Avrupa karşısında rekabet şansının kalmadığını dile getiren Yazgan, bireysel katılımlı fuarların denetlenmediğine dikkat çekti.
Yazgan yurtdışı fuarcılığa hâkim olan daralmanın önlenebilmesi için yerli firmaların desteklenmesi gerektiğini söyledi. Yazgan, "Pazarı daraldığı için Avrupa, komşu ülkelere yoğunlaşıyor. Büyük markaların bu pazarlarda olmasıyla bizim gücümüz azaldı. İtalyan markası 500 bin dolarla 1 buçuk milyon dolar arası reklam payı ayırarak, pazarda hâkim olabiliyor. Ancak Türkiye`de firmaların bu gücü yok" dedi.
Yurtdışı Fuar Organizatörleri Derneği, 2003 yılında 6 organizatör firmanın girişimleriyle kuruldu. Şu anda, DTM`nin yurtdışında fuar düzenleme yetkisi verdiği 30 firmadan 14`ünün üye olduğu YUFOD sektörün problemlerini işbirliğiyle çözme amacı taşıyor. Dernek başkanlığını iki dönemdir Türkel Fuarcılık`ın sahibi olan Korhan Yazgan yürütüyor.
referans gazetesi

0 yorum: