Ben mi yanlış algılıyorum? Onlar mı?

14 Ocak 2008 Pazartesi

Türk ekonomisi mayınlı arazi gibi. Sıcak paranın dünya genelindeki konjonktür ile içeride yarattığı fazla muntazam arazi, aslında ağzına kadar mayın dolu. Sıcak para Türkiye'nin varlıklarını sonuna kadar emdikten sonra mayınlar aynen 2001 krizi gibi tek tek patlamaya başlayacak.
Değerli dostlar, geçtiğimiz günlerde Türkiye'de hatta dünya genelinde "büyük" denebilecek işadamlarının olduğu bir yemeğe katıldım. Katılımcıların, hiçbiri Ak Parti'li değildi. Geçmişlerinde, bugün Ak Parti'ye meyil etmelerine sebep olacak bir iz yoktu. Ama hemen hemen hepsi Türkiye'nin içinde bulunduğu ekonomik düzenden memnundu ve ortak bir noktada birleşiyorlardı; "İşler çok iyi gidiyor. Ekonomi, hatta Kuzey Irak problemi dahil sorunlu olabilecek bütün dinamikler iyi yönetiliyor."
Ortaya enkaz çıkabilir
Onların fikirlerine saygı duyuyorum, özellikle döviz bozup, bono alarak elde ettikleri faiz ve kur farkı ile azan faaliyet dışı kârlarından" dolayı taşıdıkları heyecanı da anlıyorum.Değerli dostlarım, onları anlıyorum ama benim düşüncem net; "İllüzyon içinde her şey iyi algılanabilir" ama illüzyonu sağlayan yapı ortadan kalktığı zaman ortaya tam bir enkaz çıkacak. Trilyon dolara yakın faiz ve anapara ödemiş bir ülke ve bütün varlıkları ele geçirilmiş bir sistem!
Geleceğimiz tüketiliyor
Bu noktada benim gözümden işlerin neden iyi olmadığının detaylarını sizlere aktarmak istiyorum:
1- Bir ülke dünya üzerindeki en yüksek nominal faizi ödüyor ve düşen kur ile birlikte içeriden-dışarıdan bozulan dolarlar; yıllık yüzde 35 ila yüzde 42 dolar bazında getiri sağlıyorsa,
2- Sıcak paranın sağladığı getiri, bir ülkenin vatandaşına harcanması gereken sağlık, eğitim, savunma, yatırım harcamalarından kesilerek aktarılıyorsa,
3- Konsolide bütçe rakamlarının neredeyse yarısı sıcakçılara sunuluyorsa,
4- Sıcak para finansal sonuçları değiştiriyor, ama arkasında makro dengeler tarihte görülmemiş seviyelerde bozulma gösteriyorsa,
5- Ülkenin reel sektör kuruluşları, bankaları, telekomünikasyon şirketleri, limanları, yer altı kaynakları kontrolsüz bir özelleştirme politikası sonucu yabancıların kontrolüne geçiyorsa,
6- Sıcak paranın yarattığı sonuçlar makro ekonomik bozuklukların kısa vadede algılanmasına izin vermiyor, orta ve uzun vadeli enkazın sorgulanmasını engelliyorsa,O ülkede işler yabancı sıcak para ile hareket eden mutlu azınlık için, daha doğrusu yüzde 1 için iyi olabilir ama yüzde 99'un geleceği acımasızca tüketiliyor demektir.
Mayınlı arazi gibi
Sonuç: Askerlikte bir kural vardır; keşif yaptığınız arazi cetvelle çizilmiş gibi muntazam ise mayın tehlikesi fazla demektir. Türk ekonomisi de aynen mayınlı arazi gibi. Sıcak paranın dünya genelindeki konjonktür ile içeride yarattığı fazla muntazam arazi, aslında ağzına kadar mayın dolu. Sıcak para Türkiye'nin varlıklarını sonuna kadar emdikten sonra mayınlar aynen 2001 krizi gibi tek tek patlamaya başlayacak.Not: Umarım ben bütün endişelerimde haksız çıkarım ve işler gerçekten iyidir. Türkiye'nin iyi olması adına ben haksız olmaya hazırım.
kaynak:Referans Gazetesi/Yiğit Bulut

0 yorum: